Sesuatu yang tidak pernah diduga saat kembali ke tanah air tahun yang lalu adalah apabila tidak sekali jua pun kami menjejakkan kaki ke Tesco.
Kedinamikan peniaga-peniaga pasar mini milik usahawan Cina dan kedai-kedai runcit kecil milik usahawan India menjadi kunjungan kami biarpun tidak banyak barangan untuk dipilih.
Semakin sedar kesan perniagaan ke atas masyarakat tetap dibina oleh etika dan sifat moral yang jujur untuk kegiatan yang bermanafaat dengan hanya mengambil semaksimum keuntungan yang dikitar semula untuk faedah bersama bukan semata-mata kepentingan diri sahaja dipelihara.
Asas menjadikan mereka popular kerana terzahir perniagaan yang berorientasikan modal kecil dan sederhana andai diintegrasi-lazimkan dengan nilai etika moral yang tinggi dengan keaedah yang jujur tanpa dasar monopoli atau salutan anutan pembudayaan kapitalis yang meneroka berinovasi mengeksploitasi pemikiran kepenggunaan dengan pelbagai gaya yang ditrampilkan sekadar memenuhi keinginan memiliki kepuasan berbanding memenuhi keperluan dari tuntuan kehendak,rangkaian kecil para usahawan ini akan terus memiliki himpunan pelanggan tetap yang setia yang memfokus hanya berbelanja untuk keperluan dan bijak memberi keutamaan dalam mengagihkan pendapatan tanpa perlu dibantukukuhkan oleh kad-kad kredit.
Kehilangan nikmat berfikir berkait erat dengan kehilangan nikmat beragama.
Komunikasi akal dan rohani tidak terintegrasi tatkala khusyuk ibadah tidak lagi menjadi sebahagian tanggunjawab yang dihayati.
Terdorong tanya adakah perubahan sikap dan sistem oleh isu dan persoalan baru yang dihadapi oleh ummah tidak upaya dilakukan kerana sifat peribadi yang tidak memandang jauh.
Dari masa ke masa hasrat mahu melihat premis yang menjulang mercu tanda nama tempatan kian terpadam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan