Ahad, 12 Ogos 2012

Puasa Hari Ketigabelas

Menjelang lebaran hati semakin sayu. Bagi yang masih mempunyai orang tua dan rapat dengan keluarga memang terasa payah untuk mengusir rasa sayu. 

Anak-anak semakin lesu apabila saban tahun lebaran hanya diisi dengan rutin makan sesama sendiri tambahan kami tidak mempunyai ramai kenalan.

Sorotan di televisyen tentang sukan dunia semakin tidak mendapat tempat di minda saya apabila tidak banyak perubahan yang diketengahkan oleh peserta muslim yang mewakili negara islam walau pun sangat berbangga dengan keupayaan negara-negara  kecil menjadi pemungut emas selain kejayaan wakil negara yang bukan muslim pada acara badminton dan terjun individu wanita.

Selepas tujuh puluh satu tahun sejak acara sukan dunia olimpik diilhamkan oleh Hitler masih 'projek' million dan kini mencecah billion dollar didominasi oleh negara yang sama. Secara kasarnya terzahir fenomena yang tidak adil dan berat sebelah lantaran pasarana malah tahap kejurulatihan dan pakar bagi melatih oleh kewujudan sekolah-sekolah berstatus sukan bagi ahli sukan beradu kepantasan dan keupayaan dengan mereka yang didatangkan dari negara yang masih dianggap bertaraf biasa kelengkapan pasarana sukannya.
Malah dek pendominasian bagi acara-acara tertentu yang menjadi imej negara peserta seperti menjadi hak yang kekal tidak upaya dibebaskan pemilikannya oleh banyaknya cara yang disediakan bagi ianya diungguli.

Apa pun kejayaan paling utama berkesan di hati saya ialah peserta wanita yang sangat menzahirkan kejayaan  walau pun masih 'mundur' dengan pakaian yang digunakan. Saya agak beremosi memandangkan ketidakpekaan ramai penonton muslim terhadap ibadah puasa mereka di sepanjang acara dunia ini berlansung.

Sayang sekali saya tidak dapat berlama-lama menonton keindahan reka bentuk bangunan di kolam renang yang menyertakan dua pandangan, normal dengan sisi pandang 3D.

(Dari catatan di Ipad Apple 3)

Saya tidak faham mengapakah seperti wujud keadaan lelaki-lelaki sejak dahulu sehingga kini seperti mahu memperdayakan wanita-wanita mereka dengan muslihat yang tidak banyak membantu ke arah melahirkan masyarakat yang berakhlak.


Menundakan tarikh bagi kejohanan dunia bagi acara-acara sukan oleh kerana mengamalkan semangat setiakawan yang dibentuk oleh pelbagai perjanjian dan memorandum persefahaman dunia dan kerjasama serantau bagi menerima bulan-bulan tertentu sebagai bulan puasa (Ramadan adalah salah satu bulan di dalam kaender taqwim tahun hijriah) bagaimanakah dihormati?

Apakah maksud mengilmiahkan tamadun dan peradaban islam jika perkara-perkara mudah seperti ini tidak mampu dilakukan?

Apakah puasa batin masih baharu kepada ummat yang semakin berpengetahuan tentang kepelbagaian anutan agama di dunia ini?

Saya masih berasa segan dengan imej bagi  peserta wanita dari negara muslim yang membawa nama islam.

Ia membuatkan saya sering termenung memikirkan pertanyaan 'mereka' yang sering berasa jengkel dengan siri-siri pertanyaan saya sebaik sahaja mulai membaca buku-buku yang mereka tulis, setelah menonton program yang mereka hasilkan, sebaik sahaja mendengar irama berbagai lagu yang dimerdukan penataan muziknya tetapi masih kekal dengan senikata yang amat tidak menzahirkan kebolehan khalayak seniman mereka untuk menghormati makna perbezaan tatkala mereka memerlukan sokongan dari pembelian rekod, filem, cakera padat, program yang diterbitkan untuk media eletronik malah aktiviti yang mengundang untuk diiktiraf hasil seni dan sastera selaian diskusi hasil-hasil ilmiah dari kajian penyelidikan intelektual.


Saya bukan orang pandai malah dengan hanya ada kelulusan sekolah menengah sahaja. 
Mengapakah pertanyaan saya perlu dijadikan isu dan masalah tatkala ianya tidak dibawa masuk ke mana-mana universiti oleh ketiadaan kelayakan kelulusan setelah mereka mengambilnya tanpa pernah meminta kebenaran.


Muhahahahahaha, thanaif dan teja sangat bernasib malang . Kata eilahaniff di dalam diam.

Panjangnya lah pula..







Tiada ulasan:

Catat Ulasan