Ahad, 13 Oktober 2013

الله اكبر ٠ الله اكبر٠ الله اكبر٠ ولله الحمد

Melewati laluan Lebuhraya Utara-Selatan dan Lebuhraya Persekutuan sukar dibantah fakta yang memperlihatkan keadaan reka bina jalan-jalan raya utama di tanah air saya berada di lingkaran capaian kontur yang tidak dapat dielakkan?

Lengkuk pada jalan-jalanraya utama di bandaraya Kuala Lumpur Petaling Jaya menuju ke  Klang agak menceruni melebihi bearing 45 darjah yang sesekali terasa wujud bahayanya ketika memandu.

Adakah ia kerana bacaan kontour yang tidak dapat diluruskan? 

Sukar untuk menghindari dari berasa ngeri apabila melalui jalanraya di sepanjang laluan berhampiran Istana Negara sehingga ke lebuh raya Persekutuan menuju ke Shah Alam dan Klang.

Adakah pemandangan rupa bentuk jalanraya dan lebuhraya ini kesan dari pemotongan cerun-cerun bukit?

Apakah kesan  laluan angin lintang terkecuali dari diistilahkan kewujudan lebuhraya atau jalanraya menjadi bahaya?

Fakta tidak wajar dipertikaikan bilamana banjaran dan pergunungan tanah tinggi diciptakan untuk menjadi tulang tiang sendi daratan tanah pamah.

Udara pagi yang nyaman oleh aroma hutan rimba hujan khatulistiwa sangat disyukuri.


Lebuh raya Utara Selatan

Lebuhraya Utara Selatan

Subang Jaya

Bandar Utama Damansara

Pemandangan di bahu lebuhraya Utara Selatan berhampiran Seremban


Membaca peristiwa yang berlaku di Sail Al-Arim pada abad ke dua apabila banjir berlaku yang membawa kabilah dari Yamen bermukim ke semenanjung arab menambah faham keberdayaan untuk tidak ditinggikan menara dan bangunan upaya memanafaatkan alam dan manusia itu sendiri jikalau sedia memahami terbinanya piramid adalah kerana Firaun mahu 'berbual' atau berdiri lebih tinggi dari Allah Subhana hu wataala.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan