Rabu, 25 Jun 2014

Ramadhan dan Pengubudiahan Muslimin

Catatan demi catatan disemak berkali-kali dengan tujuan memahami keperluan berinovasi di dalam berkomunikasi.

Pendekatan penggunaan huruf jawi tanpa tujuan jangka panjang tidak memastikan hala tuju jika ia memenuhi promosian SUKAN semata-mata kerana:

     Skop penggunaan yang hanya mengarah kepada dunia arab, benua asia kecil dan sebahagian kecil negara di nusantara wajar mengarah kepada mewujudkan sifat sebenar kehidupan beriman gagal ditangani oleh negara-negara teluk jika kesan meluaskan pembelajaran bahasa arab di kalangan bukan muslim tidak ditangani pada hari ini.

     Pada masa generasi akhir zaman kehilangan generasi ulamak dan ahli beragama yang berkelayakan membuat fatwa, bagaimanakah bahasa arab berfungsi kepada penutur bahasa arab yang tidak muslim (kesan penterjemahan dan penggunaan tri bahasa/ dwi bahasa yang terhad hanya kepada kegunaan bacaan manual gajet radas eletronik teknologi media massa dan telekomunikasi).

     Kita wajar mengketengahkan hakikat mata pencarian bangsa yahudi ialah secara umumnya diperolehi dari pengambilan riba' dan pergadaian barang dan perkhidmatan yang ditawarkan sebagai sebagai produk.


     Adakah sesiapa yang berkelayakan boleh menjelaskan dengan lebih jujur terhadap sejarah Darul Hilal Misriyah dan surat akhbar Al-Ahram? 

     Isu saya ialah penggunaan nama berpangkalkan ‘syeikh’ belum sah seorang lelaki muslim walaupun menggunakan bahasa arab.
(Anda wajar banyak mendengar radio bukan semata-mata mendengar lagu-lagu untuk memahami isu ini - pengalaman saya mendengar radio yang bersiaran bagi menjelaskan mesej-mesej agama lain yang dilakukan menggunakan bahasa arab dan bahasa lain sebagai rujukan)


Besi antara kompenan yang dianjurkan agar dipelajari oleh Surah Al-Kahfi.


Adakah kerana nilai emas masih tidak diterima sebagai cabang agama oleh komuniti eliet jurai keturunan Julius Caesar tatkala banu Umaiyah dan banu Mahzum adalah kaum Quraisy yang ahli di dalam urusan perdagangan?

Denarius itu menduplikasikan dinarkah tatkala dirham bersamaan dengan berat lima puluh lima biji gandum yang bersaiz sederhana dan sepuluh dirham menyamai tujuh mitsqal yang bersamaan dengan berat tujuh puluh dua biji gandum?


Perbandingan harga bagaimanakah dipelajari bagi membasmi kemiskinan dan kemunduran ummat manusia?


Masyarakat pengguna termasuk ke dalamnya adalah bayi-bayi, kanak-kanak, remaja belia, wanita, lelaki dan orang-orang tua.



Inovasi teknologi tidak ditolak oleh sesiapa yang memahami kisah Israk' dan Mikraj Rasullullah sallallah hu alaihiwassalam yang berjalan di dalam cahaya adalah petunjuk Pencipta alam ini kepada Asma ul HusnaNya yang bercirikan melebihi  dari sifat baharu sains dan teknologi, milik manusia yakni para hambaNya.




TOLERANSI agama apabila hanya berniat untuk memprovokasi cara hidup penganut islam ia hanya akan menterjemahkan sikap extremis kepada sesiapa sahaja khususnya pengamal politik dan media di Amerika, EU dan Britain ke atas dasar-dasar luar negara mereka sendiri.


Merindui Ramadhan kerana kemuliaan ayat-ayat di dalam Al-Quran. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan