Jumaat, 9 September 2011

Siapa R Pada Mu ?


Catatan ini dibuat pada 4/Febuary/2011


Sambil merenung fikir tatkala mendengar isu paparan laporan media di sini saya tertanya apakah asas pengetahuan islam wartawan-wartawan di wilayah ini sangat terhad?



'Kecacatan' syaksiah tidak lagi menggusarkan saya apabila melihat wajah-wajah pan arab yang memenuhi kaca lcd plasma televisyen tetapi tatkala mereka dengan penuh seni wibawa diri mulai mengutarakan keliberalan Islam minda saya tersadung luka.


 
Berkali-kali saya kirimkan pesanan ringkas bertanya soalan yang sama adakah liberalisme dan pluralisme itu sudah menjadi sasar arahnya?



Tidakkah dia menyedari semakin terbukti kelemahan berbanding kekuatan sistem sekular yang masih menjadi pegangannya itu?



Saya tidak tahu sejauh mana penerimaannya terhadapa persoalan siapakah sebenarnya yang merencanakan untuk arab memimpin?


Dunia barat?



Rakan dagangan?


R bertanya tidakkah saya rasa gentar berhadapan dengan kemarahan masyarakat arab nanti?


Perlahan dikatakan mereka tidak tahu bahasa penulisan saya kerana itu sepenuh kesalahan fahaman jika timbul wajar sepenuhnya diletakkan di atas bahu penterjemah yang tidak pernah saya lantik bagi mewakili saya.


Masih perlahan suara R berkata benarkah dunia arab diminta memimpin tatkala keharmonian dari kestabilan politik dan ekonomi lebih cenderung melihat Asia Tenggara sebagai pilihan yang diperhatikan?


Benar kata R, apabila nilai pengguna muslim yang melebihi ratusan juta berada di situ mengapakah dipandang ke Timur Tengah...


Berapa jutakah komposisi kelahiran muslim di Mesir / di Bahrrain / di Oman / di Qatar / di UAE / di Yamen / di Saudi Arabia / di Jordan / di Syria / di Iraq / di Kuwait sehingga mereka memerlukan tenaga pekerja asing untuk membangunkan negara mereka?


Ini isu saya R jika benar mahu diwaraskan permainan Tuan-Tuan Jutawan untuk dikekalkan hayat dan tempuh persaingan yang disengajakan ini.


Saat itu saya berada di Praha dan waktu itu menghalusi ungkapan-ungkapan bicara Encil Peter Demetz yang dicurahkannya di dalam Prague In Danger yang digabung kaitkan dengan susunan bicara penjelasan dari Encik Stephen Klimczuk dan Encik Gerald Warner of Craigenmaddie.


Adakah England dan Amerika tercabar apabila ada di antara negara-negara Eropa kekal tidak melihat keperluan menjadikan English sebagai bahasa pilihan utama?


Seperti saya terlihat wajah-wajah jelita itu memasamkan wajah mereka.


Masih ada soalan yang saya simpan di dalam lipatan hati tatkala mengikuti irama-irama putaran penyampai-penyampai radio yang sempat diikuti.


Jumlah interaksi radio bagi mubaligh Kristian melebihi puluhan ribu di angkasa menerusi gelombang sederhana frekuensi.


Apa perkaitan mu thanaif?


Apabila mendominasikan sumber-sumber berita kita menggagalkan Mellinium untuk dilalui.


Dikau masih tidak sedia menerima pelaburan itu adalah semata-mata dengan memiliki saham?


R menyatakan dengan tiba-tiba...






 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan