Sabtu, 18 Januari 2014

Lupa Terlupa Pelupa dan Dilupakan.


Apabila saya semakin sering dengan tidak sengaja menjadi pelupa dan terlupa, saya tidak kisah jika saya dilupakan.

Saya tidak kisah.


Itulah sebabnya semua menjadi bisu.


Namun kita terlupa bicara Nabi Khidir kepada para pencari ilmu :


"Wahai pencari ilmu, sesungguhnya orang yang berkata-kata lebih berasa bosan dibandingkan dengan orang yang mendengar. Hati ibarat bejana lihatlah apa yang diisi di dalam bejana itu."



Dek kerana makanan halal itu amanah, muslimin di tanah air pasti akan dibicarakan di akhirat nanti, bila makanan yang tercemar diedar atau bila keuntungan darinya membuatkan kita khianah.



Betapa negara-negara kecil di Eropah meluaskan kemahiran pengurusan perbekalan sumber manusia, makanan dan tenaga setelah bidang teknologi unit-unit kecil kompenannya dikeluarkan oleh kebanyakan negara-negara ini.



Sains dan teknologi islam masih entah di mana pada dekad mellinium ini apabila masih Kesatuan Dagangan Islam dianjurkan untuk berkonflik dengan budaya seperti mana pada masa Namrud dan Babilion menjadi gelanggang perdebatan antara Aristotle dan Socrates.



Bagaimanakah dihentikan bagi hal apartheid setelah diketahui bahawa Luqmanul Hakim seorang lelaki berkulit hitam yang menjadi surah di dalam Al-Quran? 


Selesaikan sahaja hal-hal keduniaan mengenai persamaan hak dan kebebasan melalui Luqmanul Hakim.


Selesaikan melalui Vatican dan Canterbury Church terhadap lukisan dan wajah wanita yang menghiasi dinding-dinding bangunan ibadat mereka supaya tidak terkeliru siapakah Virgin Mary dan siapakah Maria, siapakah Magdalene supaya pasti tiada wujud pertindihan dengan wajah-wajah wanita-wanita pelacur.





Tidakkah kita terasa terlalu banyak ditemui ‘komponen inflamasi’ penyakit ketika ini?



Lalu bagaimanakah penguraian lemak binatang yang telah mati diolah semula untuk tujuan dagangan apabila konsep halal hanya didokumentasikan pada pasaran bukan mentaliti?



Inginku katakan bahawa daku tidak mengendahkan jika tiada sesiapa yang bersedia mengikutiku di mana hati ku sudah teringin mahu menyekat diriku dari diikuti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan