Khamis, 29 November 2012

Global Di Jari Tanpa Etika?


Terlalu banyak yang dibaca saat menduduki 'madrasah' An Nisaa. Membaca wanita sebagai sebuah sekolah menyeiringkan keperluan wanita mempunyai wali. Minda tenggelam dengan keharuan mencari syariah sebagai realiti. Lalu tidak tersua hasrat yang bernyala untuk mencatat...
 
Saat dan tatkala itu juga dinukilkan beberapa kalimat untuk dijadikan ayat yang tidak ingin dihasad walau dengan apa pun niat.

Siapakah yang silap untuk kekal menggagalkan Turki menjadi sebahagian anggota negara Eropah tatkala Kesatuan Liga Arab tidak mengingininya?

Jika ingin menyifatkan demokrasi eropah sebagai yang tertua untuk diambil proses kematangan perlaksanaannya, kegagalan mengakui Turki sebagai negara yang upaya mengunggulkan eropah sangat merugikan.

Ia juga menjelaskan untuk dihayati bagaimana kalangan orang muda yang cenderung untuk membuka kemasukan pihak luar semasa Turki menguasai semenanjung Al Jazirah Arab telah merugikan negara-negara teluk oleh kekal enggan mengakui Turki sebagai egara yang dekat dengan mereka.

Mengapakah kesan peninggalan Turki tidak dapat dilihat di Al-Jazirah Arab yang bermaksud kita sebagai generasi selepas perang dunia kedua tidak dapat melihat lakaran empayar Khalifah Othmaniah setelah kita sekaan-akan menolak lakaran nukilan kerajaan Abbasiah oleh kesediaan kita mengekalkan perseteruan dengan Iran.

J
Versi Inggeris menggunakan terjemahan google :


We are wrong to derail Turkey become part of members of the EU.

 

Does Europe the oldest democracy to emulate?

 

Failure to recognize Turkey as an EU member state is detrimental to the europe.

 

Does the implementation of justice law subject to individual or community on the importance of power need be preserved?

 

It explains how young people are likely to open the entry of outsiders while Turkey dominated the peninsula at the expense of al jazeera arab gulf countries remain reluctant to admit Turkey as a country that is close to them.

 

Why Turkish relics cannot be seen in Al-Jazirah Arab which means we as a generation after World War 2 cannot view thumbnails Ottoman Caliphate empire after we rejected sketches Abbasid government writings by our willingness to maintain hostilities with Iran.

 

This means that democracy in parties who have failed to follow suit?
 
Lebih jauh dari itu penaakulan terhadap konsep pelancongan saya berbeza dengan konsep pelancongan 'anda'.
Jika wujud penawaran sifat haiwan untuk kemanusiaan dengan wujudnya persisiran pantai tanpa pakaian saya sedia menawarkan persisiran pantai yang memisahkan antara wanita dan lelaki jika ia perlu menjadi tuntutan mereka yang beragama.
Namun anda wajar tahu dengan pengawasan satelit dan wilayah yang meletakkan radar untuk dikawal kesemua sistem pengkomputeran upaya mendedahkan aurat wanita meskipun mereka sekadar bersendirian berada di hadapan skrin komputer peribadi mereka.
Masihkah sedia imbas terhadap pantai yang memisahkan antara gender di Iran lebih enam tahun yang lalu?
Bukankah ia tidak melibatkan akidah?
Tidakkah memiliki pantai yang memisahkan antara di gender itu tidak melibatkan soal akidah?
Saya bukan pengamal atau pengikut fahaman syiah.
 
Seandai antara kita sedia mengilmiahkan perbezaan kita dengan yahudi mengapa dibina tembuk untuk mengintelekkan ummat tentang perbezaan syiah dengan sunnah waljamaah?

Ini bukan fokus saya kerana ketiadaan ilmu dan kelayakan - jadi apa isu anda yang berada di sini yang bersembunyi di balik nama atau gender?
 


 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan