Ahad, 22 November 2009

Berinspirasi Dari Hipokrasi Saudara- Saudari

"Bagaimanakah kesudahannya apabila dipersaingkan di antara gender tatkala yang ingin diterjemahkan ialah kaedah dan cara pendekatan agar niat tidak disalahkan."

Kerut-kerut pada dahinya berlipat-lipat. Lentik alis matanya yang hitam berkilat menjarakkan pusar alun bebulu halus yang diruncingkan di hujung ekor alis mata itu.

"Mudahnya begini dimaksudkan. Bagaimanakah boleh terjadi rezeki minyak upaya meninggalkan kesan yang begitu besar kepada keselamatan dan keamanan dunia yang sebenarnya ialah untuk memelihara kepentingan Israel yang tidak sepenuhnya upaya menjaga hak-hak Arab dan Yahudi menjadikan siapakah sebenarnya yang saling bersaing?"

Mata bundar di balik kaca itu kejam celik menguruskan nafas yang semakin kelihatan panjang alun tarik dan lepasnya.

"Benarkah dakwaan bahawa Israel negara milik pelabur dan pemodal Kristian dan Zionis dari kalangan keturunan Arab dan Yahudi?"

Raut wajah yang bersih itu ku renung resahnya.

"Umpama yang lainnya andai wujud masalah di rantau Teluk bagaimanakah interaksi dan pengorganisasian di Hong Kong Jepun dan Singapura dipertalikan? Adakah bukan hanya Bermuda sahaja miliki Triangle bahkan Perairan Sungai Kuning Laut Cina Selatan juga miliki Triangle?"

Tiba-tiba sifat malu wanita itu hilang tatkala dia mencuba menyentuh tangan ku.

Hesyyyyy.

"Wajar dikau tahu wudhuk ku masih belum terbatal."

"Soalan mu siapa sebenarnya yang saling bersaing bolehkah dijawab di tangan yang manakah faktor punca ekstrimis keganasan terwujud?"

"Memotivasikan psikologi untuk tidak merasa bersalah masihkah perlu andai 'amerggedon' itu lebih berkait dengan ekonomi kuasa berbanding agama? Menjawab dengan jujur akan mengakhirkan kesemua kemelut dunia."

"Siapakah yang akan mdemulainya tatkala kitaran ini beredar dan saling mengambil tempat pada satu-satu jangkamasa tatkala masih jenayah sosial, jenayah perang, jenayah moral, jenayah kuasa, jenayah politik, jenayah ekonomi menjadi muatan yang dibawa bersama untuk dikelompokkan sebagai krisis kemanusiaan dan konflik kepimpinan.Tanpa peperangan kelahiran anak-anak yatim, janda dan balu tanpa sepenuhnya dibela dan orang miskin yang tidak berpendapatan tetap dilahirkan."

"Tanpa peperangan malah dengan cinta juga kelahiran anak-anak di luar pernikahan, isteri-isteri yang menjual penghormatan dan kemuliaan, suami-suami yang menghilangkan status tinggi yang diberi oleh suami dan anak-anak juga remaja belia yang tidak bertuan tetap wujud mencari pendapatan,"perlahan suaranya kedengaran.

"Fahamkah dikau maksud sebenar saya ialah bagaimanakah caranya untuk benar-benar kebebasan minda untuk berfikir tidak 'dijerangkap samarkan'"?

"Rendahkan kabus!" jerkah suara yang entah dari mana datangnya mematikan bicara kami.

"Dikau dengar suara itu? Maknanya memang wujud penyamaran!"

Wanita itu tidak peduli dan semakin bertambah kerut di dahinya.

"Bagaimana andai didakwa bukan Afrika sahaja medan dan lokasi berencana kerana Amerika Selatan juga wilayah yang terencana."

Cermin matanya disibak ke kepala. Biru merah hijau pada kelopak matanya menakutkan jiwa ini secara tiba-tiba. Debar mulai terasa mengapa di situ perlu diadun seni bermain warna.

"Satelit yang dilitarkan itu bagaimanakah upaya dihindari agar paparan berita yanbg tidak sekata tidak dijadikan kewajaran untuk dieksploitasikan sebuah negara yang miliki pelbagai jenis warga?"

Dia seperti buta tidak mengendahkan kehadiran bicara ini.

"Tidak fahamkah Cik Puan? Begini. Apakah saliran sesalur paip air dan minyak oleh pelaburan korporat syarikat kerajaan negara tertentu mewajarkan dikonflik dan dikrisiskan wilayah sempadan dan warga di mana minyak itu digerudi?"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan