Khamis, 19 November 2009

Perpustakaan Minda Kutub Kepada Pancaindera.

Tanpa bayaran pengetahuan dimaklumatkan dengan kesedaran bagaimana tanggungjawab perlu direbut amanahnya untuk tidak berkhianah.

Masyarakat Rabbani yang mengendung kalimah hidayah bagaimanakah upaya dilahirkan?


Penyediaan generasi dari abad ke abad yang upaya ditelaah dan ditaakul dari buku-buku yang dibaca jelas menzahirkan penyediaan mereka adalah proses yang silih diatursusun melampaui dekad oleh ketidak rasionalan kegeniusan akal untuk dilampirkan keamanan yang didenyutkan semangat untuk diproksikan kembali agenda yang mulai meninggalkan kesan dan natijah ke atas pembinaan masyarakat dan sosial yang melibatkan para intelek cendekiawan agamawan dengan ahli politik sebagai perintis pengacara yang berjustifikasi hanya minda dan imaginasi yang dikebalkan oleh kepercayaan dan pendirian naskhah wahyu langit namun terpenjara oleh sekatan untuk menafikan pentauhidan kepada pengesaan Allah sebagai Khaliq yang Maha Berkuasa.

Apabila ibadah mulai difahami oleh mereka hanya di sekitar solat puasa zakat menunaikan haji sahaja ternyata kesyumulan agama sebagai cara hidup berjaya dipisahkan oleh ideologi untuk berpendirian.
Kecacatan yang tempang buat sistem pendidikan kerana graduan sekolah dan kolej lebih menjadikan sikap berimpian dan berimaginasi adalah dengan memiliki nama wang dan gelaran hingga begitu mudah mengabaikan tanggungjawab amanah di dalam beragama.
Benarkah?

“Emak tidak jemu ke sekolah waktu dulu?”

“Kami menjadi sebahagian dari anggota keluarga sekolah yang akrab mesra ceria untuk saling bekerjasama walaupun pada waktu itu sekolah lebih berorientasikan melahirkan olahragawan hingga bakat dan potensi murid gagal dimanafaatkan.”

Pelajar perempuan diasuh untuk menjadi sekurang-kurangnya suri rumah yang pandai menjahit selain memasak untuk menguruskan sebuah rumah tangga apabila dewasa kelak.

Displin dan peraturan di dalam Kelas Sains Rumah Tangga miliki kebaikan dan faedahnya untuk menyalurkan tekanan dan keresahan yang dialami oleh remaja seperti kami yang berusia lengkungan 13 dan 14 tahun apatah lagi waktu itu rembesan hormon-hormon pada kitaran edaran haidh kerap mevariasikan karektor dan perwatakan kami.

Pelajar lelaki pula diasuh untuk pandai bertukang memperbaiki peralatan rumah di dalam Kelas Seni Perusahaan selain sama-sama kami diajar untuk pandai berkebun sejak dari berusia 12 tahun lagi.Turut dikenalkan bagaimana kaedah mengahwinkan anak-anak pokok untuk tujuan mendapatkan baka baik dari hasil tanaman.

Kegiatan ini memperhalusi lagi cara dan corak kami berketrampilan.



Saya bersekolah di sini dari tahun 1976-1980


Apabila semakin meningkat usia 15 hingga 17 tahun kami berpeluang menyertai aktiviti memperkasakan fizikal menerusi Persatuan Seni Mempertahankan Diri selain sukan-sukan biasa untuk menghadamkan jiwa yang suka membantah.

Kami ceria ke sekolah kerana sikap dan perwatakan guru (tidak semua) tidak terlalu serius dan bertindak ramah menjiwai rasa keibubapaan untuk kami berasa menjadi sebahagian dari unit keluarga sekolah yang dilindungi dan diberi perhatian.

Guru yang bertakhta di hati waktu itu tidak memonopoli dan menzahirkan kuasa kerana mereka memaklumi kami adalah pelajar yang memerlukan bimbingan dan dibaiki sifat yang cela.

Pembudayaan menjadi ibu dan ayah meletakkan guru-guru yang bertakhta di hati waktu itu mudah dipercayai kerana mereka menyantuni jiwa dengan budi hingga memandang kami seperti anak-anak sendiri.

Seorang Ustaz dari Pantai Timur membayarkan yuran peperiksaan saya dan kakak apabila mengetahui kami anak yatim yang hidup di dalam kesederhaan.

Kini panggilan Puan untuk guru-guru membina jurang yang berbekas di hati. Tidak pasti guru lelaki perlu dipanggil Tuankah atau sekadar Encik.
Aduhai tidak mesra alam dan tidak mesra untuk berkasih sayang hingga ada rakan biasa dimesrai semasa berada di luar sekolah secara perlahan-lahan semakin terasa berenggang lantaran kerap bertemu waktu menghantar anak ke sekolah akibat panggilan formal Tuan dan Puan.

Benar proses asimilasi berada di setiap waktu dan keadaan rutin harian kehidupan.

Namun masih rasa terkilan kerana pada waktu bersekolah telah dianugerahkan oleh Allah seorang pelajar yang amat berbakat dalam penulisan di sekolah pada waktu itu dan kini telah menjadi seorang novelis yang terkenal di tanah air.Diri kerap memerhatikannya dari jauh menghayati alam khayalannya yang terlalu gemar memerhati alam dan manusia.Sikapnya yang suka bersendirian ditelaah dalam diam.Sayang sekolah terlalu meletakkan warna hanya pada jaguh-jaguh sukan namun…

“Emak tidak rasa terkurung?”

“Kami tidak terlalu inginkan kebebasan yang melampau kerana saluran-saluran yang ada dihormati."

Perhimpunan aman hanya sekadar mahu meminta rasa kebertanggungjawaban untuk disentuh biarpun secuit rasa untuk dimiliki keadilan dalam memilih pendirian.
Ia sesungguhnya membawa erti dan makna yang besar ke arah meletakkan aras tanda kemajuan dan kebebasan pemikiran generasi selepas merdeka.Namun kini ia dianggap sebagai 'jenayah' yang mencemarkan yang bisa dilucut kerakyatan.

Kemunduran sikap oleh ketinggian berpengetahuankah?


Namun anak mengerti emaknya lebih bahagia berada di sini kerana miliki jiwa merdeka dan di sana hanya marhaen sahaja yang menghormati saluran-saluran kebebasan tetapi pihak yang memiliki saluran itu lebih setengah abad masih bertindak serupa terhadap makna saluran kebebasan yang dilahirkan oleh moyang mereka yakni ia 'jenayah putih' walaupun dipelihara oleh Perlembagaan.

Memprotes untuk tidak didakwa sebagai kroni bagaimanakah cara yang benar?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan