Selasa, 24 November 2009

Reaksi

Tatkala mendengar bualan para pengacara di frekuensi tatkala berada di tanah air sekonyang-konyangnya dibalas ujarannya dengan kata-kata yang tidak pernah bersambut.

“Tersangat baik dan molek apabila tuan-puan mengetahui bahawa antara kita banyak bezanya.Tidak ada makna perpaduan nasional apabila hak warga untuk memilih didiskriminasikan."

"Awas bicaramu! Kerana mulut badan binasa."

Minda semakin menjadi-jadi celuparnya.

"Mengapakah jambatan ‘fly over’ di sini sempurna pembinaannya meski wujud landasan yang tidak dimanafaatkan bagi dua gerabak ‘komuter’ yang bertutup litup di sebelah salah sebuah institiut swasta tetapi tidak pada projek jalan raya yang menjadi nadi penggerak Pelabuhan utama di salah sebuah daerah di Lembah Klang yang skandal penyelewengannya menjadikan dipertaruhkan tanah di selatan untuk menjadi hutang yang disangga ke bahu beberapa generasi?"

"Air di daun keladi ditumpah jangan!"ancaman mula menerbitkan rasa tidak senangnya minda.

Ombak dan pasir umpama teman yan akrab yang mudah ditafsir berkongsi pantai membina medan janji yang tidak pernah termetrai. Tiba-tiba pantai Batu Putih mencubit sukma.

"Pintasan jalan dari Pelabuhan ini tidakkah memungkinkan dijimatkan penggunaan kekayaan pendapatan oleh tersedia adanya lebuh raya Timur Barat yang ditergendalakan pembinaannya di dua negeri pantai timur oleh gara-gara pergantian kerajaan?"

"Apakah maksud yang tersirat?"

"Apakah demokrasi mengupayakan pertelingkahan sesama warga dan bagaimanakah cabaran demokrasi ini dipertimbangkan andai natijah yang lebih dalam krisis kepimpinannya terpaksa dihadapi oleh kebanyakan warga?"

"Mahu mu hanya mencabar tetapi tidak mahu dicabar."

"Minda kelas berapakah yang perlu dicabar kerasionalannya setelah premium dan royalti terpisah pengurusannya berbanding dengan masalah yang dilahirkan oleh Pelabuhan itu? Yang manakah mahu kita tebus untuk mendatangkan kemanafaatan kepada warga?"

“Dikau terlepas pandang terhadap ikon kartun luar negara yang dijadikan ‘maskot’ di lubuk melayu. Berapa lamakah usia merdeka diperlukan untuk dibanggakan Pembina dari kalangan kita setelah pengajar dan pendidik dari rumpun yang tumpah darahnya di tanah ini upaya dilahirkan? Sehingga takat yang mana mahu diakui rasa kepuasan di hatimu?”

“Bagaimana mahu dicari imej identiti budaya warisan tatkala wajah ‘maskot’ luar lebih mengungguli rupa diri warga kita?”

“Dikau tidak suka dengan mereka yang terbang bersama Air Asia. Lalu apa masalah mu?”

“Wajar bagaimana syarikat penerbangan utama bertempat di hati kita?”

“Marah mu kadang kala membingungkan!”

“Persekitaran ku terlalu luas untuk diabaikan kepeduliannya.Sangkar yang dikau bina bukan bersifat mesra alam. Itu yang membingungkan minda ku! Gema perintah mu ‘eco’ kitarannya berpusar-pusar keterlaluan mengikut arah angin berpaling sedang minda jiwa roh dan jasad ku hanya satu! Fahamkah dikau mengapa pengabdian rubbubiah dan uluhiyyah ku bersumber dari Tuhan Yang Esa dengan teladan contoh KekasihNya (SAW) sahaja? Namun dikau terus mendesak agar muslim ku dimodenkan dimajukan diperbaharukan dihadharikan di terapkan dan kini diperlukan pengaplikasian liberalism dan pluralism untuk gabungan progresif. Apakah makna semua ini? Yang muslim ialah diri ku bukan diri mu.”

Celupar minda ini semakin tidak tertahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan