Ahad, 22 Mei 2011

'Mother Board' Siapa?

Diterimakah anggapan bahawa kegagalan bagi industri teknologi tinggi dan kecapaian telekomunikasi ialah apabila jaringan kawalan pengkomputeran sepenuhnya berada di tangan Amerika England dan Eropah?


Tetapi teja, kesemua peralatan kebanyakannya dibuat di Cina selain Jepun dan kini Korea.
Lihat papan 'motherboard' pada setiap pc, telefon bimbit malah televisyen radio, Iphone, Ipad Iphone berbahagi-bahagi hasil buatannya seperti mana di Eropah yang menjadi pengeluar bagi Nokia, Black Berry mungkin juga Motorola dan sebagainya itu setiapnya dilintasi dengan frekuensi dan gelombang yang dipancarkan dari stesyen penyiaran ke pencawang ke satelit yang berada di luar orbit angkasa.


Andai begitu bagaimanakah persaingan sihat berjaya diwujudkan jika tiada semua negara berada di kelompok pengeluar?


Aduhai teja, kemiskinan tetap meningkatkan jumlah bilangannya dari tahun ke tahun walau pun jumlah pengguna berjaya ditingkatkan setiap jam.Fahamkah dikau selama ini setiap ujaran dan pesanan saya selama ini? Atau akal mu tidak sampai untuk melepasi lingkar kemelut dan sirat selirat pemikiran ku? Atau dikau sememangnya kurang bijak teja lantaran hanya mahukan sayur-sayuran sahaja yang menjadikan tiada lemak membaluti daging musehingga kulit mu kelihatan pucat, lesi serba keputihan?


Mentertawakan orang lain boleh dianggap bijakkah thanaif?


Miss Oprah, Miss Elle, Mr Jack Leno, Mr Letterman serta Mr. Larry King melakukannya sehingga adakalanya menjatuhkan air muka kebanykakan mereka yang diisukan. Apakah perlu wujud syarat untuk saya thanaif?


Benar. Tidak ada sesiapa pun yang mengenali diri mu.Namun saya mengenali mu. Lalu cuba dikau menjawab sejauh manakah benarnya bahawa majunya sesebuah negara adalah dengan pemimpin muslim dan rakyatnya perlu bergandingan dengan inspirasi atheis dan zionis?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan