Selasa, 23 Ogos 2011

Ramadhan Kali Ini Menghukum Ku (?)


12/Ogos/2011

Ramadhan ke dua belas.

Luahan pemikiran.

'HACKERS' BUKAN EJEN PENGUBAH MASYARAKAT!
BLACK BERRY/SONY ERICSSON/NOKIA/IPHONE/IPAD/laptop TIDAK WAJAR DIGUNAKAN BAGI MEMELIHARA KEPENTINGAN MEREKA YANG BERWARNA ATAU TIDAK KULITNYA.

ADAKAH KITA MAHUKAN KEADILAN DAN KESAKSAMAAN SERTA KEBERSAMAAN ATAU PENDOMINASIAN OLEH PENGARUH?

Ini isunya.

Alat-alat digunakan untuk menjadi medan menghubungkan manusia.

Adakah kita pula mahu menjadi medan yang diperalatkan?

Termanggu terhadap pemberian sokongan pada pelupusan kaedah ‘jualan singkat’ yang dijayakan oleh perbankan keewangan tetapi tanpa menukar sistem keewangan walau dengan nilai mata wang yang baru akankah menjamin penyalahan etika tidak berlaku?


Lantas digegaskan kiriman pesanan padanya dengan persoalan benarkah wanita bersetuju menjadi pelacur dan lelaki bersetuju menjadi penggunanya hanya kerana kekurangan pekerjaan?


Boleh bertanya adakah gereja juga tidak menganggap pelacuran bukan sebagai jenayah sosial untuk diiktiraf sebagai pekerjaan?


Saya amat menyedari kemarahannya terhadap saya kekal berpanjangan.


Ini terjadi tatkala saat memulakan catatan,dilayari laman baru PKPIM dan dicermati orientasi pertubuhan yang serentak itu petugas dengan sengaja mencabar dengan iramanya menyatakan bahawa semua 'ini hanya permainan emosi.'


Lalu ku sapa sindiran petugas dengan catatan spontan :


Kelian tahu bahawa pada akhir zaman tidak memerlukan sikap berlemah lembut dalam bertoleransi?


Kelian bertoleransi kerana BERKOMPROMI.


SETAN MENCARI AHLI IBADAH YANG SEDIA BERKOMPROMI KERANA MENDAPAT UPAH UNTUK MENGERJAKAN SOLAT.


Mangsa-mangsa parit api merealitikan hakikat bayi yang meminta ibunya melompat memasuki parit api bukan berpaling lari mengelak dari mati.


Masalah kita ialah dakwaan ‘terrorist’ ke atas sebahagian besar saudara-saudara kita memerlukan pemahaman kita hakikat bahawa kebanyakan mereka bersilap curiga kerana kita sendiri tidak mengenali siapakah 'terrorist' itu, siapa pula Al Qaeda, siapa militan, siapa ekstrimis yang sering diwar-warkan oleh kebanyakan pengkalan berita.

Tatkala kita mengenali mereka yang sering meminta agar kita menyatukan kasih sayang kerana 'we all are brothers and sisters when applying one love,'mereka inilah juga yang beremosi terhadap kita khususnya dalam kesedaran kita menghayati insan sebagai modal, wajar membela saudara yang teraniaya.


Tidak usah kita berlayar jauh melintasi Laut Medditerranean untuk menjadi pembela saudara yang jauh tatkala saudara terdekat kita tiada yang sudi membela hak kemuslimannya yang dipersendakan sumpah Qazafnya.


Lalu setan akan menjadi mereka yang sedia berkompromi(tanpa asas pengetahuan keperluan berkompromi).


Saya serasa terlihat wajah-wajah comel itu berpanasaran oleh berhangat hati.


Saya memujuknya supaya tidak berhangat hati.

Setan yang saya maksudkan ialah yang menyamar menemui ahli ibadah untuk mengupah dengan uncang emas yang diletakkan di bawah tikar sembahyangnya…

Akhirnya ahli ibadah itu tidak berasa tenteram apabila setan itu menguji dengan tidak meletakkan uncang emas untuk beberapa waktu.

Carilah penyudah ceritanya yang akhirnya berlaku perzinaan kerana ahli ibadah itu dikompromikan emosinya untuk bersama dengan seorang wanita.


'Streotype' skrip seperti ini menjadi imej holly dan bolly wood.


JANGAN MARAH.


Fikirkan sematang-matangnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan