Selasa, 22 November 2011

Katakanlah Dengan Sesungguhnya


21.11.11

Hari ini genab enam tahun kami bermaustautin di Qatar yang bermakna semakin bertambah usia untuk memaksa diri menguasai minda agar tidak dipegunkan oleh kepentingan yang kelihatannya sengaja dipihakkan kepada negara-negara sekutu negara ini.


Minda yang masih gagal dilestarikan oleh tuntutan keinginan menimbulkan sengketa dan hura hara ini sepenuhnya berjaya dikawal oleh akal tt.
Meski pun dirintangi oleh pintasan gelombang. rohani ini masih jelas dengan tujuan yang ditakdirkan untuknya mengenai akhirat yang memanafaatkan dunia.


Ya tt tidak membuang dunia untuk menjadi manusia suci.

Tidak hanya berpuasa untuk mengelakkan fitrah yang menyihatkan jasad dan akal juga fikiran menjadi sihat.


Tidak pula perlu hanya memikirkan senggama untuk ditaburkan sperma di mana-mana ovari yang hanya dilakukan oleh haiwan yang sah tidak berakal.


Melihat cara dipakaikan Mellinium jelas memberikan kesempatan untuk minda berfokus tentang budaya dan peradaban amat perlu diasaskan dengan pembinaan agama.


Mengapa tidak dikenali agama untuk membina negara walau pun di negara Kristian dan Yahudi?

Tatkala hanya Islam dilihat berjaya menonjolkan rupa dan ciri bagaimana agama memberikan asas untuk penganutnya berbudaya.


'Soalnya thanaif, semua orang beragama tetapi masih sedia berzina atau paling ringan sedia meminum alkohol walau pun dia muslim.'


Saya benci wanita ini … sering mengganggu ketabahan saya dengan cabaran yang disengajakan agar wujud kekeliruan di dalam mengambil pendekatan memahami apa yang sengaja diwujudkan oleh gagasan imprealis secara rahsia.


'Kamu tidak tahu teja (tejathanaif) bahawa ramai wanita segender mu yang sedia memperlihatkan lurah dadanya dan warna rambut mereka? Apakah disengajakan dizahirkan rupa betuk benjolan di dada mereka walau pun bertudung teja?'


Teja bermasam muka dan ia membahagiakan saya di dalam diam.


'Tidak beriman walau pun beragama telah menjadi masalah kepada mereka bukan kita teja! Faham makna kata-kata saya selama ini. Sudah enam tahun dinukilkan catatan pada mu, Adakah sekadar haiwan maging mahu diberikan suara sehingga nasib mereka dibela di parlimen menjadi natijahnya?'

'Saya sudah semakin jemu diperlakukan begini teja, bertegas dikatakan saya buta indera rasa – berlembut diujar saya hilang semangat – menunjukkan simpati dan toleransi didakwa diwewenangkan kasih sayang tanpa sempadan, menunjukkan rasa sinis dianggap saya suka bermusuh. Apa yang kamu mahukan dari saya sebenarnya teja?'

Menjawablah teja di mana tempat yang wajar untuk menulis di dalam bahasa melayu apabila interaksi siber menggunakan slot penterjemahan untuk semua catatan di blog.

Kita mahu memandaikan siapa sekarang ini?

Bangsa yang telah jauh maju dan berada di zaman serba moden tatkala memandang kita hanya dengan sebelah mata?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan