Khamis, 14 Oktober 2010

Lena Yang Terus Diganggu

Menyusun etika untuk bersuara sering kali menjadikan makna bebas tiada makna.


Bagaimanakah sejarah upaya dilupakan?


Buku dan maksud yang bertindan sesekali memang wujud silap penterjemahannya.


Ayat mudah yang rengkas dengan keberkesanan manafaat isi dan tujuan penulisan pernah ditemui ia menjadi penyempurnaan sekular dalam memasyarakatkan mereka yang mempercayai bahawa agama perlu dipisahkan dari kehidupan.


Wasiat-wasiat iman disampaikan secara mudah tetapi memerangkap minda bagi yang suka bertanya untuk mendapatkan penjelasan. Misalnya sediakah diperakui mempertikaikannya bermakna menentang hak-hak Kristian yang memprogramkan sekular?


Kelaziman yang menjadi tabiat untuk membetulkan kesilapan kelemahan kekurangan diri sendiri menjadikan penulisnya bertindak untuk turut sama berusaha memperbaiki diri orang lain dan persekitarannya.Pemanafatan perkongsian pintar arena penulisan dengan garapan pendidikan.


Benarkah begitu tatkala diseiringkan penggunaan radas komunikasi yang sedia difahami mensasarkan keuntungan?


Bagaimanakah kaedah bagi pembukaan dorongan kepada generasi muda dan dewasa yang bukan muslim untuk membaca sudut minda buat merasa nilai intelek kelompok masyarakat muslim yang sering diberikan label-label tertentu tanpa permaklumatan yang bersandarkan keihklasan?


Isu sosial tetap didepani oleh setiap ahli masyarakat.


Umpamanya wanita yang bekerja sebagai pembantu menyara perbelanjaan keluarga sering bersifat mengalah demi kedamaian.

Isu bapa yang mengabaikan pendidikan anak-anaknya, adakah dia tidak suka meihat anak-anaknya berjaya tatkala tanggungan kos semakin menambah beban menanggung hutang apabila anak-anak ramai bilangannya?

Mungkin juga dilontarkan kepada sikap sesetengah lelaki yang jarang mahu mendengar suara hati wanitanya dengan bertindak mewakilkan diri mereka terhadap hak-hak wanita itu sendiri.

Tidakkah ayat ini terlalu mudah pernyataan maksudnya?


Individu berperanan mengikut kesesuaian kemampuan dan kebolehannya di tengah masyarakat.

Individu berfungsi menurut kehendak zamannya yang setiap detik berubah mengikut kepantasan masa.

Individu melahirkan masyarakat dari aktiviti dan kegiatan hidup malah individu melakarkan dipenuhi tuntutan ciri-ciri ekonomi dilansungkan.

Individu tidak sama usia dan pelbagai peringkat pengalaman.

Individu berlainan gender, berbeza kesempurnaan sifatnya, berbilang cara kaedah penghayatan kehidupannya, berlainan latar sejarah kelahirannya, berlainanan keperluan dan kehendaknya tetapi tetap sama di sisi Allah (Pencipta) yakni yang beriman dan sifat taqwa lebih bermanafaat di dunia dan akhirat.
(Masihkah mereka yang beragama menjadi masaalah?)


Isu yang sedikit terabai, bagaimanakah nilai taqwa itu upaya dipindahkan kepada manusia yang sama sifat asal kejadiannya tatkala mereka tidak sedia beragama?

Adakah menurut sifat Batman, Superman, Bionic Women, Power Rangers yang meminjamkannya kepada Doraemon? Adakah menurut Lady Gaga, Lady Cellion Deon, Lady Mariah, Lady Oprah, Lady Diana, Lady Madonna atau yang ditentukan piawaiannya oleh Sirs dan mereka yang status Knighthood?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan