Khamis, 2 Jun 2011

Raikan Jagat Atau Raikan Jabat?

'How can software improve your writing?'


Soalan ini berlegar-legar di fikiran.Terasa mahu diabaikan hati meminta diperhatikan makna dan kehendak di sebalik pertanyaan.


Lalu dicatatkan pada email beberapa pandangan:


Ketidak pekaan bahawa bahasa tidak perlu didominasikan telah menghalang banyak kemajuan upaya dicapai misalnya sasar tumpuan yang memaklumatkan informasi bagaimanakah dipersetujui telah menjadi alat yang memerangkap keupayaan kebanyakan negara untuk menyatukan warganya?


Kelemahan berbahasa inggeris bukan lagi menjadi antara alasan keyakinan diri tidak dapat dikuasai.


Melangkahi sempadan diri tidak lagi disebabkan oleh kelemahan berbahasa inggeris melainkan kerana sikap bebas berdikari tidak diproaktifkan walau pun wujud pemberian kemerdekaan oleh penjajah kepada anak-anak jajahan mereka.


Lingkaran keamanan dan keselamatan dibenarkan diacu rombakkan bukan mengikut nilai keperluan negara-negara yang merdeka.


Apakah makna merdeka jika kita masih tertakluk kepada kehendak yang memenuhi permintaan dari luar keperluan negara sendiri?


Sebenarnya tanpa mengira ideologi beza di antara negara dan pegangan nilai yang tidak serupa ummat manusia masih boleh bekerja-sama.


Bagaimanakah upaya ditolak bahawa hubungan diplomatik peringkat antara bangsa masih tidak upaya mengembalikan kewibawaan pendiplomatik yang sering mengimbuhkan perseteruan di kalangan etnik sesebuah negara seperti mana yang sering dizahirkan oleh penguasaan kuasa yang dilahirkan oleh sistem pilihanraya dari amalan demokrasi yang sering meletakkan pembangkang di posisi pesalah.


(Secara tiba-tiba diminta dia menyedari dan mengakui untuk menghormati bahawa di tanah air kami wujud dua kerajaan sah di sisi perlembagaan (penambahan pada 24/3/2011 – 0638 pagi)



Perlukah dihukum warga yang dibenarkan untuk membuat pilihan yang dipelihara hak-hak kebebasannya untuk memilih dilihat sebagai kelaziman?


Pertambahan penduduk menjadikan semakin banyak keperluan dan perkhidmatan diperlukan tetapi siapakah yang mahu memusnahkan keharmonian kestabilan dan keseimbangan ummat yang saling memerlukan di antara satu sama lain?


Politik?

Kesedaran untuk bersiasah pada millenium baru ini tidak wajar dicabar apabila pembangunan kemanusiaan itu bukan lagi teori tetapi praktikal yang memerlukan dipenuhi tuntutan kesedarannya.


Ekonomi?

Isu moral yang dibiakkan oleh unsur ini adalah sejauh mana anda mewajarkan manusia dijadikan sebagai mesin pengguna sedangkan tujuan kelahiran dan penciptaan adalah untuk ibadah yang mengukuhkan hubungan di antara Pencipta dan manusia dan di antara manusia dengan manusia.


Sosial?

Bagaimanakah idealnya untuk menawarkan upah yang tinggi dan cara berpendapatan kepada rakyat asing bagi membangunkan sesebuah negara menerusi pemberian taraf kewarganegaraan yang dipermudahkan syarat pengiktirafannya?

Bagaimanakah pula penggunaan bahasa inggeris di dalam pendidikan negara-negara yang telah merdeka turut dijadikan penentu dalam sektor pekerjaan tatkala ia upaya menatijahkan penurunan keaslian beridentit?

Selain dijadikan mereka sebagai penghijrah kerana meninggalkan tanah-tanah yang telah ditaksirkan mempunyai nilai tinggi di pasaran,penambahan pada isu dan permasalahan sosial masyarakat terserlah seolah-olah direncanakan.


Bagaimana pihak Tuan/Puan upaya menerima kewujudan warga tanpa negara tetapi mensabitkan undang-undang untuk dilaksana ke atas mereka?
(Apakah dia memahami persoalan lebih lima tahun lalu masih belum dilihat hasilnya?)


Bagaimana pula tentang kewujudan negara yang warganya tidak berpendapatan untuk dihitung perkapita oleh ketiadaan pertumbuhan untuk dianggarkan pendapatan dan rezabnya semenjak merdeka?


Kelemahan berbahasa inggeris bukan lagi menjadi alasan minda dan akal tidak bebas berfikir dan melontarkan idea dan pandangan kerana sudut kreativiti akal juga difungsikan oleh emosi yang pengukuhan dalaman dari rasa sanubari itu terletak di dalam qalbu yang paduan rohaninya diikat erat oleh adab-adab akhlak.


Rohani bukan boleh dilihat walau pun ia wujud kerana boleh dirasakan.


Apakah kewajaran dimiliki jaminan keselamatan tanah air angkasa sempadan dan nyawa dilahirkan oleh bahasa inggeris?


(Saya tahu kemarahannya masih belum terpadam.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan