Jumaat, 8 Mac 2013

Bagaimanakah Membina Ilmiah?

Catatan ini pernah disiarkan di salah satu blog saya.

Bagaimanakah dirasionalkan bila semakin ramai gadis-gadis berminat untuk melakukan pekerjan lelaki?

Kesedian gadis-gadis bersikap terbuka bagi mengakui bahawa mereka berasa 'enjoy' dengan pekerjan perladangan, perakaman gambar, penerbitan filem dan pertukangan sebagai contoh hanyalah kerana mereka beralasan bahawa mereka sudah semakin rimas dan berasa [enat untuk memiliki rutin tetap yang tidak berubah-ubah yang secara tradisi diwarisi oleh ibu dan nenek yang hanya pada kitaran berkemas, memasak, mencuci, mendobi dan menguruskan rumah sejak mereka masih perawan sehingalah setelah berkahwin mereka berpindah ke rumah suami yang tidak  menjadikan mereka  berstatus pemilik.


Sementelahan pula anak gadis saya berasa dilema wujud di kalangan wanita sekiranya sebahagian dari mereka tidak bernasib baik untuk berisiko tingal di rumah orang-orang tua.

Institusi kekeluargan di dalam Islam apakah masih menyembunyikan kedamaian serta ketenangan jiwa dan akal penganutnya apabila kini semakin terserlah penyeragaman cara hidup dengan bantuan pemoderatoran pakar-pakar kaunselor serta pemotivasi bagi menguruskan pembinan syaksiah ahli-ahli keluarga mereka.



"Prinsip-prinsip kekeluargaan itu dibina bagi melindungi masyarakat." Jiwa saya mengujarbicara  ke dalam minda.



"Wujudkah pencemaran dalam pembinan keluarga?"


"Pengasingan tempat bermuamalat antara gender masih tidak mendapat sokongan di sesetengah tempat yang sudah terbiasa dengan deklarasi persaman hak, malah wujud fenomena kaum lelaki mereka tercabar hanya kerana kewujudan gerabak pengangkutan awam yang dikhususkan untuk wanita sahaja. Didakwa seolah-olah wujud keadaan yang memperlihatkan seolah-olah kaum wanita sudah menjadi terlalu aggresif hanya untuk mendapatkan tempat di hadapan."


"Bukalah catatan-catatan lama mu, pasti ada banyak yang boleh kita takulkan secara bersama wahai jiwa."



"Mereka akan mengubah dan meminda setelah menterjemah sesuka rasa catatan asal ku. Mereka tidak menghormati kewujudan diri saya," minda bersuara perlahan.



Adakah psikitrit sudah menjadi virus bersifat halunisasi oleh sifat zaman yang mencabar realiti ummat yang berfitrah sebagai manusia yang memiliki kelemahan tatkala mereka berusaha membina kekuatan?



Bagaimanakah jika ia turut berpunca dari keterlaluan disempurnakan cara hidup insan tatkala lokasi dan wilayah yang bersempadan berbeza kepentinganya?



Masihkah kita memerlukan alasan yang sama apabila memasuki sempadan yang berbeza negaranya dalam usaha membina pembangunan dan memperkembangkan kemajuan?


"Peradaban masyarakat moden tidakah mempunyai mesyuarah , persepakatan di antara masyarakatnya selama ini?







Tiada ulasan:

Catat Ulasan