Rabu, 30 Mac 2011

Dungukah Bila Tidak Cerdik Atau Penganggurkah Bila Tidak Berpendapatan Walau Berkelulusan?

Mencari telinga yang tidak tersumbat semakin mengujakan mindanya tatkala tidak ditemui telinga yang sentiasa tertutup meski sering bersua dengan telinga yang dihiasi oleh 'ear phone' yang berbagai warna dan saiz, terhangguk kepala bagaikan buta meski mata tetap terbuka, mahu disangka tuli bibirnya upaya menggema bicara.


Apakah maknanya memang benar kini pendengaran sengaja ditulikan?


Apakah yang mengusarkan mu thanaif?

Suara teja muncul tanpa silu atau berasa malu.


Fahamkah dia kini, mengenai pertanyaan ku tentang makna konflik yang mendilemmakan muslim meski tidak diketahui apakah anutan kepercayaannya?


Ketika dan saat seluruh dunia mengambil kesempatan untuk mengkondem individu muslim atas kedikdatoran sesetengah kepimpinan dan saat tidak upaya dipertahankan maruah individu muslim yang perlu dibela ketika mana dakwaan berupa fitnah masih menjadi agenda, di manakah suaranya yang tidak pernah bertatap mata?


Masih berbelit-belitkah nahu dan susun struktur ayat penegasan ini wahai teja sehingga anak cucu dan zuriat yang bakal dilahirkan masih sedia berkompromi pada cemuhan yang seakan-akan tidak mahu berhenti ini?


Katakan sahaja dikau terasa amat bosan oleh pengkronian salur sumber yang didominasikan ini yang melupuskan keberadaan mu hanya kerana miliki peralatan komunikasi yang berbeza.


Benar! Dikau tidak buta teja. Tidak tuli dan tidak bisu kerana mengambil kesempatan di atas segala kepayahan saya. Apa yang dikau inginkan saat dikau mengepung maklumat untuk merahsiakan kebenaran?


Dengan pemantauan talian komunikasi apakah yang upaya dicerdikkan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan