Ahad, 13 Mac 2011

Kita Bukannya Berjauhan

Saat ini perasaan tidak ditundukkan oleh emosi tatkala semakin kurang kejadian gempa bumi dan tsunami dilaporkan di kaca televisyen.


Hanya teringin agar saat-saat 'ketakutan dan kegentaran' lelaki-lelaki di dalam filem Thirteen (13) dilihat pada realiti fenomena mereka di Teluk di saat ini.

Beraninya di atas asas binaan apa yang mahu diyakini?

Tatkala picu pistol diacukan ketakutan mereka dipertaruhkan dengan saksi-saksi yang mengingini kemenangan di atas keberanian yang dipaksakan.


Seketika pula terlihat kecemasan yang tidak diskripkan ke atas pengalaman ngeri yang didepani oleh mangsa-mangsa gempa bumi dan tsunami. Siapakah yang sedia menitiskan air mata di atas bencana yang tidak diduga selain dari mereka yang mengalaminya.


Pemikiran emosi dipersaingkan dan mengikut filem 13 itu ia puncak konflik yang sengaja direncanakan oleh lelaki-lelaki yang tamak yang mencari kepuasan dengan menjadikan permainan ala Rusian Roulette di atas pertaruhan wang memangsakan kaum sejenis mereka sendiri yang masih mahu meneruskan kehidupan.

Lelaki-lelaki ini pada sisi sanubari saya yang dalam mengalami kecacatan untuk menilai cara terbaik untuk meluah atau membebaskan perasaan lantaran ego yang mengebalkan diri mereka selaku golongan yang berkarier secara profesional.


Umumnya kesakitan ini dihidapi oleh mereka yang hanya berada di bilik-bilik bangunan yang serba mewah atau sekurang-kurangnya bercirikan kesesuaian dengann status kelayakan mereka sebagai esekutif yang berpendapatan tinggi.

Atau paling tidak dari kalangan mereka yang hanya berinteraksi dengan mesin-mesin yang denyut nyawanya hanya tertakluk kepada bekalan yang memberikan tenaga.

Atau mereka yang terperangkap di dalam pemikiran yang dikompromikan dengan keputusan-keputusan yang ditentukan terlebih dahulu untuk dipatuhi.

Lelaki-lelaki ini senang untuk berpura-pura mengkancahkan dilemma yang seakan-akan membebankan sedangkan mereka mencari kepuasan secara tidak bertamadun.


Rusian Roulette menjadi cara dijanakan semula keuntungan lelaki-lelaki kaya yang mahukan pertaruhan mereka memenangi perjudian yang meletakkan nyawa lelaki-lelaki lemah yang menjadi mangsa.

Lelaki-lelaki ini pula terdiri dari penjenayah, lelaki yang tidak berkeluarga yang ada di antaranya saling tidak mengetahui mereka menjadi mangsa permainan gila lelaki-lelaki yang berkepentingan.

Paling tragis apabila wujud nekad seorang saudara yang sedia mengorbankan saudaranya sendiri, kegusaran seorang isteri terhadap kerahsiaan suami, dilemma keluarga yang digalas oleh seorang anak lelaki untuk memberikan kegembiraan kepada keluarganya dan ketakutan banduan terhadap tuntutan dendam oleh kesalahannya.


Buruk sekali nilai intelek yang digarap dengan sempurna oleh pengarah filem ini.


Minda ini disangkar dengan 'genocide' Rohingya, episod Gazza, urusan keewangan sang harimau tatkala hubungan di antara Israel dengan Cina dan India masih berada di paras normal tanpa apa-apa keluar-biasaannya.


Seakan-akan terdengar irama Sukiyaki.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan