Jumaat, 17 April 2009

Cik Melati Dan Cik Frekuensi

Pesta buku tahun 2011 yang dirakamkan oleh C903

Hari ini Pesta Buku di tanah air.

Ini tahun ke lima atau ke enam saya tidak menghadirkan diri ke pesta buku untuk minda dijamu oleh mata kelibat berbagai warga yang semakin aktif berinteraksi dengan alam fikiran yang menterjemahkan berbagai rasa melalui pameran buku-buku.


"Cetak dakwat di helai putih sering merawat menyantun pulih hina melarat dek darah didih budaya tidak saing beriring bahasa disisih,"jiwa mempuitis protes dalam bicara rahsia.


Kotak-kotak harga istimewa menjadi jurnal pilihan menilai kemampuan tas tangan dan dompet dimanafaatkan.


Kisah Natrah dari sudut sejarah kasih beragama menyisih gelisah butiran fakta dan kisah … singgulan bersentuh tubuh di meja yang dikerumuni bintang-bintang sering menjadikan laluan kami menyimpang agar tidak iman bergoncang … (ikon diberi perisai menguak sunyi agaknya)...bermaksud mungkin kehadiran ikon tertentu bagi mengundang peminat mereka ke pameran buku.

Lunak-lunak damai terasa alunan dari kasidah, nasyeed berselang seli taranum surah dan zikrullah digemakan.

Banyak buku-buku menarik minda saya jelingkan, bila diselak lembaran catatan penaakulan mereka di gading-gading tentang bahasa falsafah,ekonomi, agama, siasah ke biografi yang antaranya menyuratkan kaji ginekologi wanita di mana mereka perlu mendapat dokongan bukan persaingan yang dicemarkan.

Bahasa-bahasa gagah dunia teratur megah kerana jiwa karyanya tidak diperhamba dengan lembaran helai tebal mewajahkan siapa rupa mereka … mundur bahasa hilang rupa yang tinggal hanya nama.

Ruang-ruang legar sarat dengan karung idea yang segar melaung  ‘hiruplah udara bebas yang bugarnya adalah merdeka bebas’... kenangan berbalam-balam jauh di sana bila memikirkan pesta suka buku.


Konflik pada kekontangan isu untuk latihan teknikal moralnya ialah bila setiap kali menjaja diri untuk membeli , saya menjadi peminta kerana harga buku-buku yang  lazimnya dibeli dengan tunai.

Pesta buku meraih sengsara minda dek kerana banyaknya perlu dibaca … aman dunia wajar tercapai bila kesamarataan panca aliran berpengetahuan itu semakin dikuasai kemahirannya mengenal masalah dan dicerakinkan resolusi penyelesaiannya.

Mengapa ya penulis menulis bukunya?


Malangnya media yang diadaptasikan dengan rangkai hiburan merendahkan taraf pemikiran generasi untuk melihat persamaan sistem dekad-dekad yang dikawal sepenuhnya secara tidak adil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan