Ahad, 12 April 2009

Kontras

“Mind your language” mengingatkan kepada kehendak seorang usahawan yang berjaya memenuhi kualiti untuk menyertai pakej pelancongan syarikatnya ke salah sebuah negara yang padat kependudukannya (mereka ke India)


 Ini bukan bertujuan mengiklan tetapi menyatakan kebaikan salah seorang bekas 'guru' saya seorang usahawan yang berdiri paling kiri

Mereka diraikan kerana berjaya meningkatkan jualan syarikat.


“Inilah terakhirnya kami ke sana.Lain kali kami mahu syarikat tidak lagi menjadikan negara itu sebagai destinasi untuk meraikan kami.”


Usahawan itu berasa terkedu melihat kemiskinan yang melata di hampir setiap bandar yang dikunjunginya. Kemelaratan menjadikan kehidupan mengemis sebagai penanda untuk warga negara ini.


Suami saya juga pernah menyimpulkan kesengsaraannya terhadap bau-bauan apabila menyebut tahap kebersihan di hotel yang perlu diinapinya semasa ke India.


“Kemunduran mereka pada sistem kasta yang menzahirkan rupa diri dan identiti sebenar umbi akar latar diri.”


“Walau pun setelah ditinggalkan oleh Inggeris?”

Penulis blog ini bersama suaminya Ir.Harith bin Abd.Hamid gambar dirakamkan sewaktu walimah anak sulong kami di Kuala Lumpur pada 17/Syawal/1436 Hijriah bersamaan 2/Ogos/2015. 

“Mereka dibenarkan menjadi Tuan sesama sendiri hingga kemelaratan warga yang miskin dijadikan bahan yang didagangkan.”


Sekonyang-konyannya Kitab Manu yang merendahkan wanita…dari kalangan lelaki Brahma memeta di minda dan serentak itu koordinasi magnitiud menghalunisasikan jiwa.

Pergolakan pemikiran menjadi syarat utama dekad ini tercabar...


Pengalaman kematian seorang kenalan rapat keluarga yang terbiar beberapa jam di dalam bilik hotel tanpa dapat dikesan oleh keluarganya juga mengusulkan pertanyaan di dalam diam…


Minda tidak betah.

Aksi tidak serakah.

Jiwa tanpa gundah.

Nafsu meminta sedekah?

Badut-badut rasuah?

Selongkar kisah.

Retak-retak rumah.

Sekat-sekat tanah?

Berniaga dengan dakwah.

Hati makin gundah.

Hujan-hujan membasah.

Hitung dengan jumlah.

Taksir dengan darah?


1 ulasan:

  1. Moderator dikesan sengaja menterbalikkan gambar yang dimuatnaikkan di blog ini.

    BalasPadam