Jumaat, 10 April 2009

Segi Bebucu Si Bintang-Bintang


10/Mac/2009
0946


“Aduhai Pemaksa, kebendaan bukan menjadi penyukat kebahagian.
Cantik dan buruk manusia pula bukan kita yang menetapkan untuk dikeluh-kesahkan apabila di syurga nanti kesemua kita menjadi serupa muda dan tampan, belia dan jelita. Kaya dan miskin hanya alat bersifat mengukur keinsafan untuk amanah bertanggung-jawab menunaikan kewajipan.”



Kita tidak menukar suami atau isteri seperti menukat pakaian.

“Laramu untuk Penjasa yang telah memberi bakti dan mahu diderhakai?”


“Simpatinya berhasrat balasan. Permaklumatan cetakan ganda dengan pendapatan sedang keaslian sumber perkhabaran kesahihannya mengundang walang.”



“Dalam sungguh makna disuluh gusar nanti disenduk kuah ke dalam pengat!



“Lebih ku khuatir untuk memberi lauk kepada orang yang membantai, kesekutuannya sesukat bersudut-sudut tidak pandai bersabar bakat yang dipertikai.”


“Bahasa penyatakah atau bahasa seruan yang dikau ungkapkan?”


“Tidakkah kau temui pada cendarama Juliet dan Romeo bicara ku ini?”


“Aljibra pun tidak Teorem Pyhthagoras sudah semakin sepi apa lagi Zulefuredas… rangkai dan ucapcatat mu mahu dimudah rengkaskan hingga makna menyulam bicara pudar menanggung rasa.”


Deru hembusan bayu mengucap sabda,“sesungguhnya Aku (Allah) hampir-hampir mahu menimpakan siksa ke atas penduduk dunia. Namun apabila Aku Melihat kepada mereka yang memakmurkan rumah-rumah Ku sambil beristigfar di waktu fajar, lalu Aku mengalihkan siksa Ku dari mereka.”


Samakah dunia dan mimpi di antara manusia?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan