Selasa, 20 Julai 2010

Mata Itu Pecen Atau Berpecicilan?

Mata Itu Pecen Atau Berpecicilan?
thanaif at 8:35 pm on Rabu, Ogos 5, 2009.


Talaan lalu ……

“Bagaimana mampu dikau hadami cerbis-cerbis daging yang tidak hanya empuk bahkan mulai menusuk keras ke rongga hidu.Likat lebam merah telah menjadi hitam hingga bertumpuk-tumpuk lalat langau menemani suapanmu.Hanyir membusung busuk pekungnya membening mendenyutkan usus rongga hempedu hingga apa yang ku telan semalam mendesak minta dimuntahkan…”


“Kadang-kala hamba terpegun terleka dengan keashikan tuan hamba menyantap sisa-sisa buangan yang sudah menjadi sampah oleh kronik gaulannya dengan radikal cemar yang dibebaskan oleh udara dengan pelangi dominasi ultra ungu menular racun sejatan tawas sebatian kimia.”


“Hamba juga seakan cuak melihatkan sikapmu wahai Gagak. Gelagat tuan benar-benar telah menusuk jauh ke dalam jiwa hamba. Mengapakah senekad itu tuan hamba menggalas dahaga menghirup rakus cerbis robekan yang memualkan itu?”


“Benar Gagak, sabda junjungan Kekasih Allah SAW, saat kamu mulai mahu menjamah makanan mulalah dengan ucapan bismillah,pergunakan tanganmu yang kanan dan ambil dan capailah hidangan yang berhampiran denganmu sahaja. Kekasih ummat SAW seakan tahu perihal rakusnya kita terhadap rezeki. Ditertibkan pekerti agar akhlak tidak terusir saat dihidang makanan untuk dijamah bersama-sama. Kita biasa melihat manusia yang berhimpun berenam atau berlima untuk sebuah talam.


Rezeki seorang barakahnya menjadi cukup buat dua, rezeki berdua cukup pula buat beretiga dan seterusnya.”


“Rezekikah bila milik si miskin menjadi hak yang tidak mungkin dikembalikan hingga didisiplinkan menjadi tertib berperaturan emosi dan jasad seluruh badan malah diinsankan dengan sekatan ISA , terpenjara dan tiada pengadilan?”


Hak kita belum tentu menjadi rezeki kita?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan