Selasa, 20 Julai 2010

Salam Buat Pelacur Dan Perempuan-Perempuan Pengiring Peribadi Yang Muslim

thanaif at 9:58 am on Ahad, Ogos 23, 2009.


Warkah kali ini buat Pelacur-Pelacur dan Wanita Simpanan yang tidak memahami dan mengenali hak-hak mereka yang boleh dituntut dari seorang lelaki sekiranya mereka bersedia untuk tidak menawarkan diri hanya dengan sejam dua dari tolak ansur jumlah yang ditawarkan.


Begini :


Kontrak atau tugas yang hanya menjadi alat pemuas nafsu tidak membenarkan dituntut hak pemilikan harta sepencarian melainkan dengan pernikahan.


Ini bukan idea untuk lelaki bukan Islam tetapi kepada wanita muslim yang telah disia-siakan hidup mereka oleh suami dan kerana perlu menyara kehidupan mereka terpaksa menjadi pelayan jasad.


Juga ditujukan kepada wanita muda muslim yang ghairah terpaksa menyara kos kehidupan yang tinggi dengan mendaftarkan diri di pasaran ‘menjadi pengiring peribadi’ agar berfikir berkali-kali untuk tidak terjerumus dengan dosa perzinaan.


Lelaki yang bermaruah tidak akan sedia melanggan wanita yang dikongsikan secara beramai-ramai melainkan wanita itu juga termasuk ke dalam kategori yang sama yakni yang rendah nilai dan persepsi diri.


Usah berjauh hati, fahami terlebih dahulu maksud yang tersembunyi dari terjemahan ayat yang bermaksud :

Carilah isteri dengan hartamu untuk dikahwini bukan untuk berzina.

Mengapa?

Kerana isteri yang dinikmati perlu diberikan maharnya yang sempurna yakni belanja mas kahwin.


Lantas itu jika ahli politik, ahli perniagaan, para profesional atau orang-orang kaya yang terdiri dari eliet yang memiliki banyak wang, saling bersaing desakan oleh cabar mencabar bagi melunasi hak-hak asasi yang dipiagamkan sebagai resolusi, saudari-saudari wajar meminta pernikahan yang sah untuk melayakkan saudari-saudari dan anak-anak mewarisi harta seandainya membenih di dalam ovari saudari-saudari janin, dan agar anak itu berhak mendapat hak persaraan seumur hidupnya yakni ditanggung kebertanggungjawaban bagi mendapat pendidikan rendah dan tinggi dan hak-hak untuk mendapat pembelaan.


Di sudut pemahaman ini juga upaya dilihat bagaimanakah keadilan yang mampu dilaksanakan oleh pengamal poligami dan persedian-persediaan memahami kewajipan berumah tangga dapat diteladani.


Sayugia juga diperingatkan jauhilah dari terlibat dengan lelaki-lelaki yang memiliki hutang, yang sederhana pendapatannya serta memiliki keminimanian kesedaran menunaikan kebertanggung-jawaban tetapi sangat rendah kawalan emosi dan kerohaniannya bagi disederhanakan syahwat naluri semula jadi.


Lantas dengan ini sebenarnya kita bersama berupaya membasmi pelacuran yang menjadi acara lazim peradaban zaman yang cuba mahu disuai-kenalkan dengan budaya beragama kita.


Isu yang tidak upaya difahami untuk tidak dipisahkan makna ketinggian berpengetahuan saat ini ialah ketidak sediaan beriman dengan larangan-larangan yang menyatun akhlak untuk dijauhi wabak-wabak penyakit di dalam sosial masyarakat moden kelihatannya telah terhakis dari maksud berpendidikan.


Saudari-saudari perlu tahu bahawa di dalam agama kita hak-hak untuk mengekalkan pemilikan harta saudari-saudari sebelum pernikahan tidak berubah oleh perkahwinan. Dengan kata yang lain maknanya harta-harta itu tidak perlu diperkongsikan sekiranya tidak wujud hasrat untuk dilakukan begitu.


Justeru usahlah diabaikan keperluan berpengetahuan di dalam agama tatkala dialami penderaan jiwa.


Usah juga bercuriga dengan Islam yang amat mengasihi saudari-saudari.

1 ulasan: