Rabu, 28 Julai 2010

Syiling Berwajah Tiga?

thanaif at 12:41 am on Sunday, November 22, 2009


Bolehkah bertanya apakah cuma syiling dan talam sahaja yang bermuka dua?


Adakah wajah yang bermuka dua? Mengapa ditanya?


Adakah syiling yang berwajah tiga? Atau roda yang berrim tiga atau talam yang berwajah empat?


Perlahan dia berujar, kepada saya wajah yang bermuka-muka ialah mereka yang gemar melaba walau pun terpaksa menjadi pencacai kroni berharta.


Itu tidak mengapa kepada sesetengah kita kerana kocek itu yang perlu dijaga. Walau pun akan ada yang mendakwa tidak bermaruah namun fikiran manusia bagaimanalah mahu dipaksa.


Sekonyang-konyangnya nanti tatkala berasa tidak sudi diugut, keluarga menjadi perisai beradu bicara sehingga mindaku berujar, apakah sememangnya pendajjal itu orang yang berbangsa seperti mana bangsa Firaun yang kaca digilap menjadi permata, suram cahaya menjadikan indera buta tatkala banyaknya himpunan tulang-tulang para putra terusir untuk berhimpun kelak di syurga, para putrinya hilang entah di mana tatkala mahu dijejak rahsia atau samakah ia seperti saat ini hutang diundang agar beramai-ramai sececah seorang buat setiap warga tatkala yang berdondang sayang bercak lempong itu siapa?


Pemuja Mayang Di Urai harum sundal di waktu malamkah tuan hamba sedang kelangkang batang jenis terpelecuk yang mana mahu ditampil berjabat salam dengan Nabi Isa (as) yang nikahnya perlu didebitkan hutang bank berdana dan akaun ibu dan ayah yang disengetkan dengan sengsara berstatuskan penjamin si pemiutang?


Biadap kamu!


Sememangnya kamu ini orang yang tidak berbangsa.


Jelaslah bahawa daku bukan bangsa pendajjal.Tidakkah didengar bantahan kutipan zakat jangan disalahguna?


Senyumnya menyeringai.


Sejak lama berdegar-degar kutipan zakat hanya tabung bagi membangunkan ummah sedangkan yang diurus tadbirnya adalah negeri yang ada pendapatan sendiri.


Betapalah Masjid Negeri turut menjadi sepi onar apakah sehingga peniaga warung sepakat menyewa untuk memodalkan agar masjid kembali berseri?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan