Isnin, 13 September 2010

Ratu Ku

Saya berujar dengannya pagi ini mengenai banyak perkara-perkara peribadi


Sudah lama dia menyimpan kesemua kiriman-kiriman yang tidak difahaminya itu dengan meletakkannya di dalam bakul sampah.


Itu dakwanya tatkala diminta semula kiriman itu dikembalikan.


Tetapi saya tidak mempercayainya.


Lalu semakin kerap litar-litar lansung siber diperalatkan untuk mengetahui kedudukan sebenar kerana saya meraguinya.


Lantas disengajakan diundang fokusnya mengenai status bandar ini yang kian diminta menanggung amanah oleh cabaran semasa.


Tahukah dikau bahawa proses memimpin dunia telah melemahkan hubungan 'setiakawan' apabila diagendakan persaingan di kalangan pihak yang sama wajahnya sedangkan agenda pembasmian kemiskinan seakan dilumpuhkan pada rantau yang tidak upaya mengekalkan keamanan setelah berjaya dipersendakan kedaulatan dan kemerdekaan negara mereka?


'Tidak keterlaluan untuk diminta penyenaraian negara-negara itu',terdengar seperti dia bersuara.


"Mintalah kepada anak-anak kecil mu menyemaknya mengikut susunan peristiwa kronologi negara-negara mellinium yang kemerdekaannya telah 'terlucut' tanpa sengaja tetapi sepenuhnya disedari.'


Penggera ekonomi dengan kepelbagaian aktiviti lama yang dibaharu tetapi bagaimanakah merendahkan perkhidmatan awam?


Wajahnya sudah semakin memerah menahan luahan rasa yang terhalang untuk dilontarkan.


Apabila lingkaran sosial lanskapnya masih pada idea usang atau isu-isu kegenderan yang memanipulasikan fitrah asas kelahiran ummat, siapakah yang layak dan perlu diberdaya-jayakan?


Tatkala sasar fokusnya semakin tersasar dipaksa dia memandang dengan sepenuh perhatiann.

"Apakah pendirianmu tentang hasrat pembakaran Al-Quran bagi rakyat yang dikenali sebagai pejuang kemanusiaan?"


Dia yang mulai mengundang fokus saya.


Saya menjawab dengan beberapa soalan yang dituliskan :

1- Mengapakah ianya hanya berlaku di Amerika?

2- Adakah kegagalan sistem pendidikan negara itu yang memundurkan ketoleransian menghormati perbezaan bangsa, agama, bahasa, budaya (kerana belum ada pembakaran bible dianjurkan oleh muslim kerana kami mengimani Kitab Injil, Taurat, Zabur dan Suhuf yang dilengkapkan kesempurnaannya oleh Al-Quran di mana sistem dan dasar pendidikan kebanyakan negara muslim menyemaikan penghormatan kepada kebebasan memilih agama) khususnya di Asia Tenggara.

3- Adakah boleh dijelaskan mengenai jenis buku yang dimaksudkan sebagai kitab kami untuk dibakar itu, adakah buku-buku tafsiran dan kupasan yang ditulis oleh atheis, orientalis dan mereka yang bukan muslim yang tafsirannya menyalahi makna-makna yang wajar disampaikan dengan tujuan dan matlamat yang mendekatkan hidayah.

4- Adakah benar bukan kitab Al-Quran yang bertulis dengan percetakan bahasa arab yang dimaksudkan oleh Tuan Pastor di Florida itu?

5- Bagaimanakah kesudahannya apabila dipersaingkan gender tatkala yang diterjemahkan ialah cara kaedah pendekatan untuk tidak keterlaluan didiskriminasi pelahir ummah tatkala tiada penghayatan terhadap kesalahan pengguran janin apabila sifat berpengetahuan tidak berupaya menegah atau menjauhi kegiatan dari aktiviti seks bebas tanpa perkahwinan?

6- Dua sisi konsep kesihatan - menggugurkan kandungan dan merisikokan wanita dan lelaki kepada penyakit kelamin/AIDS/Siplis selain keberangkalian dipercepatkan penularan barah oleh kelahiran yang tidak dirancang oleh aktiviti seksual bagaimanakah penyelesaian dari Al-Quran dan siri teladan Rasulullah Salallahualaihissalam upaya menjadi saranan penyelesaian andai Al-Quran dijadikan mangsa di ats salah faham dan keliru yang dinatijjahkan oleh salah terjemah?


Saya sedar dia semakin terdiam lalu dicatatkan tahukah diaku apakah pendirian Amnesty dan Human Rights terhadap isu pembakaran Al-Quran ini?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan