Isnin, 2 Januari 2012

Catatan Di Bulan Muharram

Catatan ini antara catatan yang diamanahkan kepada Microsoft Word 2010 menyimpankannya. Walau pun banyak catatan saya dihilangkan, diubah dan digantikan dengan catatan lain, wujudkah microsoft word yang beretikakan etika keimanan?

Mesin tidak boleh beriman.

Masih saya diganggu oleh suara wanita yang berbisik tanpa segan.




Muharram memasukki hari ke sembilan pada hari ini yang menjadi gandingan untuk menjarakkan amalan orang yahudi yang berpuasa pada hari ke sepuluh Muharram, bagi memperingati bebasnya Nabi Muda (as)  dan kaumnya bani Israel dari Firaun yang ditenggelamkan oleh Laut Merah.


Anak-anakku tidak mengetahui makna Asyura dan Tasyura, Ramadhan.


Mungkin juga anak-anak Yahudi tidak lagi mengetahui siapa Nabi Isa dan siapa Nabi Ibrahim, siapa Nabi Musa dan siapa Firaun tatkala mereka diasuh secara intelek agar membenci Nabi Muhammad (SAW)


Mengapa Firaun membenci Nabi Musa dan kaumnya bani Israel.?


Ya adakah anak-anak Yahudi dan Nasrani ku menyedari bahawa sehingga hari ini di tahun 2011 masih gagal Yahudi memperbaharui tradisi-tradisi purba bahawa mereka masih diragui sedia melakukan perubahan tatkala Tuhan meminta muslimn beriman agar menegaskan bahawa bangsa itu tidak pantas diikuti kerana mereka dimuraki Tuhan.


Dikau terlalu berani,thanaif. Nanti dikau dimusuhi. 

Masih wanita itu berbisik di hati saya.


Mereka meminta saya melepasi 'beyond boundries' lalu saya perlu ke mana lagi apabila lingkaran saya ialah permukiman muslimin.



1432 hijriah ini menyebakkan luka yang dalam di dalam batin saya seperti Allah ‘membenci’ saya apabila Ramadhan banyak menguji  kelemahan realiti diri saya kerana ashiknya memahami hakikat dunia dan personanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan