Jumaat, 11 Disember 2009

Secekak Sekam Yang Sejuk

Kami muram semalam.

Sesuram cuaca pada pagi ini yang telah membasahkan pasir untuk tidak mudah debu-debu halusnya diterbangkan oleh angin yang kian menerjah memasuki persisiran pantai bagi memenuhi angkasa dengan tiupan angin dari Utara.

Sorakan untuk berparti dengan dansa serba menggoncangkan jasad diri membuat terpegun minda melihat aksi-aksi lelaki yang ashik menari dan santun susila hilang seketika di hadapan anak-anak dan kaum keluarga yang diundang sekali setahun untuk acara saling berkenal dan saling interaksi mengenalkan diri.

Serasa berada di dalam pub dengan neon warna sepanca juga terasimilasi seumpama berada di disko yang tidak menyantunkan majlis keluarga.

Aib imaginasi berpura diri ‘lets have a party’ kiranya seni berdiplomasi selama ini yang lelah diadaptasi dari label hipokrasi makna hubungan komunikasi.

Suram yang muram kini menebal mengapungkan hati.

Aib yang pecah di nubari kian terang menerangi siapa diri dan ia membuatkan langkah mahu terus berlari.

Maaf banyak yang tidak serupa kerana roh kita tidak serasi.

Berhadapan dengan kesukaran untuk mengikis keyakinan terhadap dasar pendidikan tanah air yang berjaya mengidentitikan keaslian diri berperibadi.

Tomahan terhadap mentaliti yang mengaplikasikan peperiksaan menjadikan pelajar seperti tidak berpengetahuan hanya sifat taklif dalam memikul tanggungjawab berakal natijah dari ketidakberdayaan menyusun keadilan di dalam kelas sosial masyarakat agar tidak ada yang diabaikan.

Anak-anak dijadikan sasar cubaan terhadap menghakikatkan realiti.

“Hasil dari pendidikan diperdagangkan kita berdilemma seketurunan.”

“Tidak faham.”

“Gelap rohani penyuluh cahayanya tidak terang.”

“Moral tidak mengendung identiti budaya yang lingkaran peradabannya ialah iman yang tamadunnya terpasak dari nurani Al-Quran dan Sunnah adakah lantaran ketiadaan hasrat untuk ‘mengglamorkan syurga’ tatkala kekuatan tidak wajar terbina dari celanya dosa?’

Terlena seketika.

Rintik hujan bertukar nada menjadi titis-titis hujan yang berentak di batu dinding yang terdera oleh kepanasan… seumpama bunyi hujan di pergunungan jauh di sebelah sana iramanya.

Pesta hujan tanpa gemuruh kilat bersahutan tanpa dentum guruh saling memeranjatkan.

Hujan nikmat di pagi Jumaat yang penuh berkat membekas di hati.

Bangun dan ayuh berdiri agar peluh dan hujan menjadi sebati walau di dalam dakapan angin yang berhembus sedingin salji neutral diri tidak usah dilayani.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan