Rabu, 23 Disember 2009

Perbicaraan Hati

Papan Tanda yang tidak disenangi oleh mata ialah papan tanda yang berada di hadapan tiang bendera menuju ke rumah mertua.

Entah mengapa sering minda berkongsi kelukaan yang dirasai oleh jiwa tatkala memandang ke arah papan tanda yang ditaja itu.

Setiap kali melaluinya serasa darah meningkat mendadak dan mulai peluh-peluh mengalir deras sehingga likatnya sama selikat darah yang mengepam udara ke jantung yang kekurangan oksigen.

“Dengan papan tanda rasaksa itu juga mahu dikau sengitkan perlawanan di hatimu?”

“Papan itu bukan bicara bisu tetapi penularan untuk disambungkan talian tangisan dunia kerana kemunduran ummat Islam.”

“Pembinaan hutan kota dengan sarat kemiskinan minda oleh suduan dan suapan pemikiran yang terjajah.” Kesalingan interaksi mereka kian suram.

"Ia tidak ada kena mengena dengan aliran sokongan dari musik seperti yang pernah dijelaskan sebelum ini, muzik anda hanya menjadi kata kunci di minda saya untuk berinteraksi dengan gelombang-gelombang yang sengaja dilepaskan secara berencana."

Sanggahan itu tidak wajar membuatkannya berjauh hati seperti mana tidak wajar diduga wujud ancaman tatkala dituntut negara-negara Barat mengambil sikap peka bahawa mereka tidak boleh bersikap anti dan memusuhi warga-warga muslim sebaliknya wajar diberdayakan bagaimana Islam dan penganutnya dihormati kerana dasar-dasar pegangan keimanan mereka.

Sukarkah berbudayakan etika saat kekayaan mereka dinikmati namun tidak sedia mengakui tiada ada perajurit yang jahat apabila pemimpinnya baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan