Sabtu, 19 Disember 2009

Cerca dan Cedera

12/12/2009


"Bolehkah diulang tanya? Di manakah pilihan huruf bagi mewakili muslim di Wordpress dan Blogger juga Microsoft?"

Soalan itu bernasib yang serupa dengan pertanyaan-pertanyaan yang lalu, diabaikan kerana kesempatan yang disambar secara berencana telah melumpuhkan keupayaan biarpun kemahiran itu sudah diberdayakan.

2012 memungkinkan kewujudan sonsangan sifat dan tabiat manusia itu sendiri lalu apa yang mahu dibanggakan dengan pencerahan zaman ini setelah ditoleransikan perampasan harta kini pemikiran juga mahu disandingkan dengan kerugian?

Menonton skrip yang memediakan minda kanak-kanak dalam proses mengubah masyarakat di lakon layar tidak upaya mententeramkan hati ini lantaran mutlaknya sifat akal difungsikan dalam mendepani hukum-hukum agama.

"Dikau menuduh daku sebagai muktazilah?"dia tiba-tiba bersuara.

Menonton filem 2012 selirat saraf-saraf perlitaran prefrontal sukar dineutralkan walau pun hanya meneguk mineral air yang tulin tidak berwarna, sukar disembunyikan keengganan minda diselarikan dengan perasaan jiwa hakikat ‘derhaka’ diri untuk menyetujui bahawa bahtera penyelamat mellinium ini sepenuhnya digalas oleh mesin yang keupayaannya mudah diganggu oleh hanya skru kecil atau tiub litar getah dan hentakan-hentakan yang tidak dapat dikesan permasalahannya.

Lantaran mesin itu dikemudikan operasinya dengan kemahiran teknikal apakah kekurangan-kekurangan lazim manusia upaya menyempurnakan penciptaan sistem robotik yang sememangnya miliki cacat cela dengan aliran eletro yang masih terbatas keluasan pengagihan kegunaannya yang kini wajar dimaksimumkan penggunaan sumber daya kebolehannya?

"Marahmu dihadapkan kepada seseorang."

"Keterlaluankah rasa yang bermain di jiwa tatkala terlihat masih muslim diabaikan kewujudannya berdiri sebagai masyarakat yang turut menghuni di dalam ini yang kebanyakan pembangunan siasah fizikal dan rohaninya menjadi sumber kemajuan pemikiran sejagat untuk dilihat entitinya di dalam filem ini?"

Solusi peradaban ternyata sisi sudut pencerahan masih tidak difahami apabila mahu dikitar bermula keseluruhan kaedah pendekatan pencapaiannya atau apakah masih mahu disandarkan hanya pada neutral nilai moden sahaja dengan sifat dari dasar dan sistem yang sama? Pertanyaan itu tidak diluahkan.

"Apa sebenarnya yang masih terpendam di hatimu?"

"Setakat ini apakah wujud pengistiharaan untuk menamatkan peperangan di Afghanistan TT Gazza Iraq dan lain-lainnya? Sedangkan kegerunan mu terhadap jihad itu menjadikan ungkapan 'militan' dan 'pengganas' begitu muluk petah fasihnya dituturkan di bibir saudara-saudaramu sendiri. Tidakkah 'tulah' pelobian itu menjeratkan leher mereka sendiri?"

"Mungkin kerana istilah jihad itu meski mereka tahu jihad sebagai perjuangan muslim bukan pada senjata semata-mata."

Mari nyatakan kepada kami bagaimanakah caranya mempertahankan :

1-Diri
2-Keluarga
3-Agama
4-Harta
5-Tanah Air
6-Bahasa
7-Budaya
8-Pemikiran
9-Kemerdekaan

tatkala wujud gerakan/perencanaan yang dimahukan oleh pihak yang mengingini pembinasaan alam, penindasan, kezaliman dan kerosakan?

Tatkala menonton 2012 tercari-cari di manakah peranan masyarakat penaja penyelidikan pembangunan ummah diwatakkan.

Masyarakat mana yang terabai?

Masyarakat dan ummat muslim!
Masyarakat arab yang mendana sumbangan!

Terabai juga tentang realiti hakikat bagaimana pasak-pasak bumi yang diganggu sejak berabad dahulu demi membangunkan struktur muka bumi kian menyerlahkan natijahnya.

Semenjak aktiviti perlombongan emas sewaktu zaman Srivijaya, Siberia pernah digerudi sehingga pelantar bumi di Nusantara semakin tergelincir akibat penggelongsoran kerak bumi oleh AKTIVITI MANUSIA dan berterusan dikekalkan tatkala penggerudian timah dan kini minyak, tanpa wajar diabaikan aktiviti ketenteraan dan penggunaan radikal kimia dan siri ujian nuklear di dasar laut yang dilakukan secara rahsia mempercepatkan terbinanya lohong-lohong kosong yang menatijjahkan ketidakseimbangan pergerakan di bawah bumi.

Bagaimanakah ia terabai dalam keadaan telah diketahui siapakah yang selama ini berbangga dengan kemenangan dan keterlaluan menunjuk-nunjukkan kemenangan dan kegagahan yang menatijahkan kebinasaan kepada alam dan manusia?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan