Ahad, 6 Disember 2009

Pengganas?

"Saya tidak faham makna sosial.Bolehkah diterangkan?"

"Jika mengenai sikap ia kegiatan aktiviti manusia di dalam masyarakat juga kedudukan taraf yang dimiliki dan jika dari sudut sifat individu itu suka bergaul."

"Di mana pula kesan mendidik untuk hidup bermasyarakat tatkala yang terhasil ialah hubungan yang bebas dengan terabai moral?"

Dihempaskannya buku lalu memejamkan mata. Sikap sebenarnya terserlah. Skrit pendeknya yang ketat itu ditutupinya dengan bantal-bantal kecil menyerlahkan wujud rasa malu di dalam dirinya.

"Menghasut begini menjengkelkan!" perlahan dia berkata.

"Bagaimana pergaulan bebas tidak mendapat perhatianmu sementelahan dikau generasi yang mahu diiktiraf kewujudannya?"

Dia sudah terlupa wujud generasi yang terabai dari tersenarai untuk mendapat tempat di hatinya.

Generasi yang tidak mendapat hak untuk menggunakan nama bapa-bapa mereka dari perhubungan di luar perkahwinan.

Di manakah mahu disudutkan penempatan lokasi generasi ini? Lokasi yang bebas cukai sebagai telaga wang sudah menjadi keutamaan pilihan untuk keselesaan, tidak terkecuali menjadi antara lokasi wujudnya generasi ini. Lokasi ini terarah kerana ia berkiblatkan tanah-tanah suci yang didenyutkan oleh wahyu-wahyu dari langit.

Kancah stimulasi abad oleh peperangan di sini juga semakin diserlahkan sehingga ketiadaan sumber pendapatan membiakkan zuriat-zuriat yang ditaja oleh salah laku 'para pendamai' yang ingin membawa keamanan! Cela tanpa nama bapa yang kaya nafsu tetapi miskin budi menjadikan wujud generasi yang terabai masa hadapannya.

Sehingga keturunan ke berapakah mahu dinafikan hak mereka untuk memiliki dan dimiliki akibat tidak pasti taraf kewarganegaraan oleh pemusafiran status?

Generasi ini yang terlebih perlu diibu-bapakan.
Generasi ini yang terlebih perlu didakap-santunkan.
Generasi ini yang terlebih dahulu diselesa-raikan.
Generasi ini yang terlebih perlu diasuh-pimpin berpendidikan.
Generasi ini yang terlebih digagah-perkasakan.

Mereka bukan generasi genetik yang diklonkan tetapi kerana hilang pertimbangan kewarasan, wanita-wanita tidak berdosa disumbangkan oleh janin yang tidak diminta.

Bukan anak sendiri semata-mata yang perlu dilumayankan oleh belaian perasaan!

Ini mimpi ngeri.
Kadar perdagangan haram yang dihalalkan menerusi lesen-lesen kebenaran.
Perubatan yang membenarkan pengguguran.

Lantas
Usah disangsi dan dikhilaf pengertian tatkala muslimin keterlaluan mengambil peduli perhubungan-perhubungan intim pasangan tanpa nikah tanpa status agama yang sah di tengah masyarakat mereka.

"Tidakkah dikau terasa kita bertanggungjawab ke atas anak-anak kita yang terbiar tanpa bimbingan iman tatkala di dalam hati kita yang paling dalam siapa pun anak-anak itu mereka tetap insan."

"Dikau maksudkan tidak wajar Mahkamah Keadilan dan Islamic Human Right dicurigai?"

"Belum pun ada institusi itu bagaimana mahu dijawab pertanyaanmu?"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan