Rabu, 9 Disember 2009

Surat Kiriman

Tuan,

Bagaimanakah mengintelektualkan masyarakat yang masih berkonflik dengan asli diri berperibadi tatkala agama sebagai Ad-Deen tidak melahirkan syariat sebagai budaya?

"Surat itu telah berkali-kali diperbetulkan ayatnya namun masih terasa ada kesalahan yang masih tidak dapat dikesannya."

Tuan,

Sehingga bilakah empat saksi bagi pertuduhan zina muslimin, qazaf, pengambilan rasuah dan riba perlu dikutip pungutan pandangan masyarakat dunia terlebih dahulu baru dimuktamadkan hukumannya mengikut syariat kita?

Adakah benar langganan perkhidmatan jasad menjadi orientasi yang tidak boleh diubah di dalam perhubungan awam syarikat-syarikat korporat Barat tatkala mengistilahkan kejayaan intelektual yang diprofesionalkan oleh kepakaran para esekutifnya yang menjadikannya sebagai sebahagian dari usaha-daya memotivasikan pekerja dan apakah tuan mengetahui bahawa fenomena ini tidak diperlukan oleh negara dan pekerja muslim?


"Terasa masih ada yang perlu diperbaiki nahu dan struktur ayat agar pembacanya tidak berjauh hati dan menaruh rasa amarah kepada dirinya."

Tuan,

Apabila wujud stuasi warga kita ingin merintis perlaksanaan syariat adakah wajar dilihat aib lakunya atau kesungguhannya ingin membesarkan syariat itu sendiri dianggap kehendak yang tidak munasabah?

"Apakah wujud pengungkapan yang salah pada ayat ini? Berkali mindanya mempertikaikan keperluan dipenuhi tuntutan fitrahnya yang mahukan keadilan disempurnakan namun apakah penerima warkahnya upaya menterjemahkan keterbukaan sikap kali ini?"

Tuan,

Apabila tidak ada pengakuan perlakuan dosa yang diakui upayakah perlaksanaan syariat dilaksanakan? Lantas adakah wajar lelaki berasa tercabar egonya oleh pengakuan dosa wanitanya?

"Upayakah dihayatinya nanti terhadap suasana masa kini kemanusiaan semakin terhakis kemuliaan insaniahnya sumbangan dari nilai moral yang tidak beretika yang cuba diminta diberikan perhatian."

Tuan,

Bagaimana pula pandangan Tuan mengenai penginteraksian satelit (bagi mewakili mesin) dengan pemikiran manusia yang semakin merugikan masa dan wang setelah diketahui sepenuhnya mesin itu perlu pengendalian manusia?
Adakah kemudahan IT dan pasarana satelit bermatlamatkan tiada sempadan bermakna tiada undang-undang untuk dihormati?

"Adakah benar-benar warkah ini tidak akan melukakan minda pembacanya yang nanti?"

Akhirnya buat pengetahuan Tuan, perniagaan-perniagaan di dalam Islam mencambahkan ‘tumbuhan iman’ bukan semata-mata ‘menanam tanaman’ sahaja lalu apakah dengan ketiadaan piawaiaan undang-undang bagi menyekat tindakan menggunakan sumber alam secara tidak berwaras sehingga didepani kekurangan sumber perolehan di sesetengah negara oleh ketiadaan hasil buminya (bilamana penduduk bagi negara kecil yang sedikit jumlahnya perlu membanting usaha buat negara yang besar dan tinggi jumlah kepadatan penduduknya)bagaimanakah mahu difahami realiti ini?

"Warkah itu direnungnya berkali-kali entah di perenggan yang mana penulisannya itu upaya melukakan hati penerima warkahnya itu."

Tuan,

Masih ada kemusykilan yakni mengenai isu tahanan wanita muslim (muslim kerana hanya negara Islam yang dijajah setakat ini)yang didera (perkosa) sehingga hilang kewarasan mereka natijah dari proses pentenderan semula kekayaan, menurut Tuan di manakah tanggungjawab sosial untuk diabaikan begitu sahaja kebajikan mereka?

"Warkah itu disimpannya dengan kemas di fail peribadi sebelum menyalinnya semula untuk disimpan di dalam sampul surat dengan membayangkan perasaan yang akan melanda hati penerima warkahnya ini."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan