Jumaat, 4 Disember 2009

Hati Nurani

Melangkah ke perkarangan gedung buku di Pyramid, kartun bebudak keletah yang bersaudarakan Rose tidak dijual di premis ini. Premis yang amat berhampiran letaknya dengan perkarangan yang diujarkan mendapat peruntukan 'istimewa' lantaran mendapat sentuhan naungan isteri pemimpin telah membolak-balikkan hati ini.
Sementelahan arca dari papan iklan besar di belakang rumah sering mengencangkan denyutan nadi tatkala dicermati paparan gaya hibur trend masa kini rentangan iklan di sepanjang laluan dilintasi bukan dari jenama budaya asli tempatan yang wajar diaplikasi.

"Sebegitu kerap melalui bangunan-bangunan persis kotak yang berwarna-warna mengapa baru hari ini terpandangkan ungkapan 'permata'?
Aduhai keluhan minda mengusap sayu rawan jiwa!

Apakah benar warga muda belia kita sudah hilang arah oleh susunan materialistik?
Sehingga di setiap bandar akan diwakili oleh imej wajah yang berbeza milik diri lalu di manakah diletakkan wajah sebenar sebahagian besar majoriti yang rata-ratanya bersawo matang tidak terlalu maskulin... sederhana rupa wajah yang tidak terlalu tersusun oleh botox juga implan sugeri...

Adakah genetik juga sudah menajdi isu cipluk tatkala pasaran bagi memperdagangkan bahan tiruan gagal sepenuhnya ditangani walau berakta peraturan?

Dan kini perisian komputer pula semakin diperlukan memasyarakatkan semula tindakan kita? Sedar yang bagaimana mahu diabaikan tatkala kepimpinan Pakatan Rakyat didiskriminasi sebegitu rupa sehingga 'senjata api' menjadi terapi penenang terhadap kematian yang didakwa 'bunuh diri' masih terawang-awang tanpa upaya fakta diadili dan khilaf intelek yang bagaimana mahu diujar saat cabul ungkapan 'penyibuk' dari bibir peguam terhadap isteri ketua negeri yang memiliki kapasiti untuk berdiri?

Malang andai benar penjawat-penjawat sedia 'diperkosa' untuk menjadi 'jalang oleh para dalang'!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan