Ahad, 27 Disember 2009

Budaya Pelacur??????????????????????????

"Amat sukar menimbus benci melarutkan mimpi tatkala jelas realiti."

Dengung radang ini masih bergema oleh terma puluhan tahun janji menebuk sengsara tatkala kaya menjadi bencana saat lingkaran talaan kilasnya bukan gabung erat saudara yang mahu mengharmonikan satu rasa pada laungan suara usaha sehingga agama tidak diberi naluri berfungsi membuat insan terpisah jiwa.

"Setiap jiwa itu bersaudara."

Terasa birat darah menyimbah ke pipi.Sukar menolak sahih seakan-akan wujud nasab manusia sebangsa yang amat terserlah sifat gemar menjual nyawa bagi mendapatkan harta.

Buku 'Serindit Hijau' itu diamati ungkapan untai kata-katanya. Aplikasi pencabulan sudah menjadi bisa racun yang membunuh Serindit. Ruang udara telah menjadi sesalan Serindit. Buku itu hanya kecaian kertas yang telah robek dan sukar dicantumkan semula akibat rakus ketamakan haloba bangsa yang didakwa berdarjat mulia.

"Bagaimanakah dikau mahu menolak pembinaan budaya dan peradaban berasaskan agama yang akan menjadi asas baru tema bergloblalisasi yang tidak hanya memfokus warga sebagai masyarakat pengguna sahaja kesan dari daya saing industri?"

"Eletrik dan masa depan ummat bagaimanakah ditangani dengan isu alaf tatkala kekurangan sumber air kepada penjanaan sumber kuasa dan tenaga yang ditentukan oleh faktor iklim dan suhu yang saling berbeza mahu dikau akseskan dengan pecahan-pecahan mimpi yang berderaian kaca-kacanya?"

"Dikau menjawab terlebih dahulu pelarian yang bernegara sebagai warga yang tidak mendapat pengiktirafan bagi mendapatkan hak-hak asas perlindungan bagaimana dikau mahu klafikasikan sebagai jenayah awam andai kewujudan undang-undang tidak upaya memelihara mereka dari didiskriminasi dan pengabaian menikmati taraf berwarganegara?"

"Padamkanlah kemarahan yang masih bernyala di mindamu itu. Pepatah mengatakan luka yang diakibatkan oleh lidah lebih parah dari luka yang disebabkan oleh pedang kerana yang cedera bukan fizikal tetapi perasaan."

Pandai sungguh dia berbicara. Apakah sudah dilupa adalah jauh lebih baik berhadapan dengan orang yang sedang marah berbanding berhadapan dengan orang yang sedang lapar!
Ya Allah usaplah jiwa ini dengan kesabaran. Semakin sukar kiranya mahu mencatat jika tidak ada ketabahan.

"Apakah kita upaya melupakan perkhemahan pelarian di sempadan dan wilayah yang berkrisis yang berterusan mahu didanakan agihan pendapatan? Selama mana dan sehingga bila? Mencubalah menjawab peningkatan yang semakin bertambah adakah ia diakibatkan oleh dagangan atau dasar atau kuasa atau sumber yang mahu dibangunkan?"

"Marahmu ini tidak mungkin terpadam."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan