Selasa, 1 Disember 2009

Peluh Percutian Keluh Kesayuan 1

Sementara menghindari penerawangan minda yang tertikam oleh selingan-selingan visual di televisyen, dicatatkan warkah buat anak yang jauh ditinggalkan.

Anakku,

Diri ini merasakan ada pihak yang tidak disenangi khususnya media kroni telah mempergunakan alasan kemudahan akses jalur lebar bagi mendapatkan keuntungan yang memelihara hak-hak berkepentingan.

Buat pengetahuanmu diri ini merasakan penulisan di siber telah menjadi sebahagian dari pengeksploitasian minda dan idea setelah penjejakkan kiriman pesanan ringkas upaya disoroti sasar kecapaian penerimaannya.

Sebelum itu,wacanakanlah seketika fikiranmu mengenai pengaplikasian imej sepupumu yang berada di balai-balai berlepas dan ketibaan yang mesra manisnya mendakap keeratan kemajmukan realiti masyarakat kita.

Isu yang meminta dirimu bukakan kematangan fikiran ialah pada bayaran RM 500 yang diterimanya membuatkan diriku beranggapan wujud keberangkalian telah luput persetujuan lisan (apakah mungkin sepupumu tidak memahami haknya tatkala dipersetujui penggunaan imej diri dan isterinya tertakluk kepada satu tempuh yang upaya luput atau sememangnya tidak wujud kontrak perjanjian yang ditandatangani bagi memelihara hak-haknya?)

Waktu itu terimbas di mindaku tentang Adi Putra yang menjadi CEO kepada dua syarikat yang dibayar RM 6000 untuk tempuh masa penampilannya oleh kegeniusan mindanya yang berupaya mempengaruhi pelanggan. Tidakkah terkenang dikau akan pengulangan yang sama terhadap penampilan berbayar angkasawan pertama kita yang dihebuhkan satu waktu dahulu tatkala mensasarkan agar wujud minat yang tinggi di kalangan pelajar terhadap pelajaran Sains yang mengabaikan informasi dan matlamat kajian untuk diketahui oleh massa?

Sasarkan tentang makna keupayaan kontraktual yang menciri gariskan kelayakan sepupumu yang telah berusia hampir 40 tahun itu dengan usia Adi Putra yang telah mencecah 1o tahun.
Sasarkan juga istimewa agama Islam mu yang meletakkan usia 18 tahun berbanding 21 tahun bagi bukan Islam di dalam peruntukkan Akta Umur Dewasa 1971 di dalam Keupayaan Berkontrak.

Mungkin kepala mu berpusing seketika dengan penjelasan ku ini bahawa atas tujuan tertentu faktor usia ini akan berubah kelayakan. Yakni umur bagi kelayakan menjadi anggota kesatuan sekerja ialah 16 tahun ke atas akan tetapi usia bagi layak menjadi pengundi adalah 21 tahun ke atas.

Seakan terlihat senyumanmu anakku. Buat pengetahuanmu kepalaku tidak berpusing tetapi darahku yang sering mendidih.

Anakku,
Apakah boleh ku ketahui sikapmu tentang konsep sewarga yang kelihatannya tidak bersasar hala tuju dan haluannya selain dari penzahiran yang memberi persamaan hak agama yang sah di sisi Allah dengan agama-agama yang telah melalui proses pembaharuan oleh pindaan yang memberi sifat baru?

Siapakah yang kian tenat di antara manusia di dunia ini menurut hemahmu?

Lantaran tidak membaca akhbar selama cuti ini telah ku balutkan kesemua barangan yang mahu dibawa pulang dengan akhbar-akhbar lama demi niat mahu mengsahihkan keprejudisan 'mereka' terhadap makna demokrasi.
Mungkinkah tatkala berada jauh dari tanah air,didh darahku tidak terjadi kerana hanya upaya bermonolog sendirian tanpa perlu diganggu secara spontan oleh ujaran-ujaran pengacara dan dailog-dailog di televisyen juga terkesima oleh irama-irama yang disengajakan putarannya bagi menghilangkan fokus minda ini.

Apakah dikau menyedari anakku stuasi stimulasi yang sedang dimedankan gelanggangnya?

(Namun tidak ku duga kelemasan tatkala berada di tanah air juga turut dirasakan di sini. Apakah kewajarannya 'mereka' bersengketa sesama sendiri, warga pula menjadi sasarannya? Upayakah dikau memahami masih terasa cengkaman kroni pada isu-isu kemanusiaan di Gazza?)

Anakku,
Apakah benar warga muda belia kita sudah kehilangan arah oleh asuhan materialistik?

Adakah daku menyakiti dan melukankan mindamu tatkala diujarkan bahawa sesekali seperti terasa tiada ada apa yang upaya disandarkan kepada mereka biarpun kelayakan mereka berstatus sarjana dan kedoktoran kerana sikap mudah diprojekkan sifat neutralisasinya yang dikembangkan oleh tuntutan sekular.

Apakah benar mereka umumnya merupakan kumpulan yang mudah 'mmebuat' duit dan keuntungan tanpa mengutamakan etika?

Tentunya dikau bertanyakan alasanku.
Di antara Utara dan Selatan malah Barat dan Timur masih warga dibelenggu oleh pergeseran 'khemah-khemah putra-putri berwarna putih dan merah jambu' yang masih ingin terus ditenatkan oleh konflik kepimpinan sehingga mengabaikan tuntutan iman yang menjadi prioriti zaman ini berperadaban.

Wabillahhitaufik wal hidayah.

Ibumu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan