Ahad, 25 April 2010

Akidah Dan Keperluan Perkaitannya Dengan Pembudayaan Ilmu

Banyak-banyak perkara apakah yang boleh diganti?

Menggantikan Islam Hadhari dan Penerapan Nilai-Nilai Islam.

Bagaimanakah konsep untuk menjadi kekasih Allah upaya menukar persepsi untuk berbudi kepada alam dan penghuninya dalam tafsiran ibadah bukan sekadar untuk berteori tetapi perlu beramali?

Berdasar kepada hadis Rasul Salallahualaihissalam,“menuntutlah ilmu sehingga ke negeri Cina” adakah bermaksud penggantian Timur sebagai kuasa baru yang lebih adil dan berupaya menimbang kebenaran tanpa ingin kembali menjiwai bahawa agama itu candu minda?

Di dalam stuasi memproses pengubudiahan bagaimanakah dikenalpasti bahawa tertib dan adab pendisplinan kualiti hanya akan mengakibatkan dua natijah yakni syurga dan neraka yang tidak memerlukan sama sekali stuasi ‘win-win’ melainkan pada sudut pengukuhan institusi kekeluargaan khilaf dan salah kelemahan dan kekuatan unit individu antara ibu bapa anak ia upaya menjelas dan menzahirkan akibat penyelewengan mana-mana sudut iman yang semakin menurun atau meningkat, terlihat ‘win-win’ adalah sikap defensif yang membenarkan kita beralasan tanpa mempedulikan pengabaian-pengabaian yang telah dilakukan.

“DNA modified virus” persamaan risiko dengan pemilikan penjajaran wilayah nuklear di lingkaran ‘tengah benua’ adakah ancaman yang mudah diabaikan?

Bagaimanakah boleh dikaitkan bahawa bencana-bencana di akhir zaman sebahagian besar darinya adalah atas usaha dan kehendak kita sendiri selain ketetapan yang azali lantaran itu tidak ada dalih dan alasan untuk dibina ummah dengan kekuatan iman dan penyatuan akidah mampu membina teras kekuatan ummat.

Sejauh manakah pengkaryaan buku-buku Wasiat Iman yang selama ini diundang penghasilannya menatijjahkan penggerakkan indera rasa dari seluruh pancaindera saat mulai membaca untuk dihayatinya?

Membina identiti imej perlambangan rupa diri perkaitannya dengan ciri-ciri umum misal, mukmin muslim kafir munafik fasik Yahudi Majusi Nasrani bagaimanakah ianya berdiri?

Bagaimanakah wasiat iman di kalangan muslimin yang seumur hayatnya menjadi penganut sedia menjadi lebih bertanggungjawab sesuai dengan pengenalan etika di dalam kehidupan yang meningkatkan nilai mutu insan.

Melayari blog ukhuwwah.com-memperihal pemboikotan barangan Israel melontarkan persoalan bagaimanakah peranan muslim untuk mendakwahkan yahudi agar bersama menjadi penyelamat ummah bukan dengan jalan bermusuhan dan saling mencurigai oleh dendam dan dengki.

Jika mereka berdakwah dengan ekonomi,muslim berdakwah dengan apa?

Di ketika syiah dimusuhi namun merekalah yang menjadi barisan yang paling berani di alaf ini di manakah kita kelompok sunni?

Generasi muda perlambangan Hassan dan Hussien tidak berebut kuasa kerana asuhan didikan ayahanda mereka Khalifah bukan jawatan untuk diwariskan buat mereka tiada juga gaji sandaran upah diputuskan secara istimewa.

Wahai mata jari dan minda
Tidak baik catatan peribadi menjadi catatan sendiri…
Biar pun
Permainan millinieum adalah untuk memihak dan berpihak.
Akan tetapi aduhai diri
Meski bertali arus kisah Kekasih Allah dinukilkan
Bagaimanakah masih
Tetap sama natijahnya ke atas dunia serta isinya?
Adakah oleh projek yang diskripkan...
Seorang ‘khalifah’ untuk kesatuan yang mudah diperhamba!
Ataukah
Manuskrip dipentaskan di gelanggang oleh siri liga dan acara stamina
Diarak sebagi tawaran lumayan mencatat lembaran ke skrin gelombang transimasi?

Masihkah dikau dengan hangat kemarahan?
Sehingga terpadam hayat semua ini akan bernyala dengan semarak api yang tanpa unggun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan