Jumaat, 30 April 2010

Ziarah Penghijrah 4

(sambungan Ziarah Penghijrah 3)

Hati masih berada di Doha ketika bersesak di atas jalan raya untuk keluar dari lapangan terbang – kesederhanaan masih sukar disingkirkan dari menjadi sifat diri yang kukuh dirantai oleh Kota yang mengabaikan persapaan sebagai tanda berkomunikasi.

Kejiranan persaudaraan nasab-nasab di Teluk yang serumpun ini terzahir kecil pecahan kewujudannya.

Dengan kurang 20% kapasiti entiti keseluruhan penduduk Emarati, negara-negara Teluk tetap menjadi lubuk kekayaan mereka yang menyenangi cara hidup bebas cukai, tinggi pendapatan , mewah cara hidup mengitar memasuki liang-liang medulla otak.

Apakah pembacaan minda ini dianggap salah dan didakwa pengkhianat tatkala sememangnya pendapatan di negara Teluk tidak bercukai dan ia dilihat sebagai isentif menarik yang tidak mahu dilepaskan oleh kebanyakan mereka yang berhijrah beramai-ramai untuk menjadi pemaustautin di sini?

Saya mahu agar warga di tanah air melihat bagaimana keterbukaan sikap mereka di Teluk yang tidak membataskan kebebasan berpandangan walau pun mereka mendominasi(?)

Kebenarannya sukar disahihkan.

Apakah tidak wajar ditanyakan mengapa pula mereka tidak mahu membebaskan wilayah Gazza,Iraq,Afghanistan agar kekayaan di rantau itu juga upaya menawarkan keistimewaan seperti yang dinyatakan di atas?

Lantas tidak ada khilafnya andai diujarkan ketamakan telah menularkan natijah yang pahit ke atas kehidupan sebenar kebanyakan muslimin.

Nah, benar sekali andai mahukan peperangan negara-negara di Teluk ini yang akan mengizinkannya berlaku dan seandainya mereka tidak mahukan peperangan mereka berhak untuk mengatakan tidak lantaran pasarana mellinium ini bermatlamatkan jabatan salam dengan Nabi Isa alaihiisallam.

Siapakah yang benar-benar mahukan peperangan di Teluk?
Who wants war in Gulf?
1- Arab people
2- Jews people
3- Christian people
4- Palestien people
5- American Government
6- European Government
7- Rusian Government
8- England Goverment

Kiranya dengan mencatat mengenai sesebuah pengalaman di mana-mana negara maka upaya terlucut hak diri untuk dilelong?

Memalukan etika keintelektualan dunia hiburan Amerika/England/Australia?

Virus megalomania tiba-tiba terlihat di pancaran mega gelombang telta beta alfa dan delta aliran sang transimasi yang bercelaru dek semangat nano yang berpengkalankan satelit.

Apakah orbit edarnya yang telah dipenuhi oleh buangan sisa kapsul itu juga mahu dikiraikan ekologinya?

Cubalah bertenang. Tiba-tiba nurani disentuh oleh belaian 'nur' yang memamahi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan