Sabtu, 1 Mei 2010

Ziarah Penghijrah 5

(sambungan dari Ziarah Penghijrah 4)

Kami miskin kewarasan beberapa ketika tatkala alasan untuk mendapatkan kekuatan dan tenaga dari makanan berjumlah 1873 dirham bagi empat hari meski tanpa sepenuhnya memenuhi cita rasa selera kami.

Kos kehidupan di sini amat tinggi.

Tahukah Cik Puan bagaimana maksud saya bahawa hampir 6 billion pendapatan upaya dikeluarkan dari sektor permakanan?

Seperti tahunya kita mengenai penggunaan tanah untuk perladangan yang menyumberkan tenaga gantian sehingga wujud wilayah yang kekurangan tanah untuk ditanam dengan jenis tanaman ladang makanan sehingga kebergantungan makanan mereka perlu dipenuhi oleh negara lain.

Bagaimanakah cara terbaik menilai masa hadapan yang sedang dilaksanakan ini tanpa terlihat nilai dan ciri tradisi budaya?

Lalu lantaran terdera oleh pancar siar gelombang sederhana dinukil rasa tatkala teringat war-waran Cik Puan mengenai Arab Culture – bagaimanakah dicari ketahanan budaya arab (budaya arab budaya Islamkah) melalui gelombang antarabangsa yang turut mengintegrasikan asimilasi kecelaruan budaya untuk membolehkan pegangan akidah muslim mematlamatkan akhlak sebagai prinsip masyarakat bermoral natijah dari kewujudan interaksi?

Apakah budaya arab mewakili budaya bagi Islam?

Budaya melayu mewakili budaya Islam?

Budaya akidah sebagai cara berfikir bagaimana pula dikritiskan yang bukan semata-mata budaya?

Walau apa pun kekayaan bukan budaya bagi kebanyakan rakyat.

Konsep pembinaan Kota bagaimanakah upaya melingkari nilai-nilai akhirat yang mahu turut dipiawaikan oleh suhu tatkala sumber sel solar upaya menjadi gantian kepada bekalan tenaga dan arus alirannya?

Menghadami kasih sayang suami dan abah buat anak-anak , kami berasa bersalah tatkala diketahui bahawa jenis keselesaan untuk beristirehat bagi keluarga besar kami berjumlah 800 dirham semalam. Maknanya 3400 bertukar tangan bagi mengembirakan keluarganya tanpa sungutan tanpa rungutan meski pun sememangnya wajahnya itu sentiasa mencuka.

Diri hanya menyangka dua bilik kecil seperti di World Trade Hotel tetapi dengan anak-anak remaja yang semakin dewasa kami memerlukan tiga bilik sementara yang kecil belum berakal baligh dan seperti selalunya tiada perbincangan dilakukan tatkala keputusan mahu dibuat.

Ke mana dengan apa bila tatkala mahu bercuti, tidak pernah dibincangkan tatkala keputusan mahu dibuat.


Konsep kediaman pangsapuri di dalam hotel kini menjadi ciri dari gaya hidup moden masa kini yang memberikan penaakulan yang mendalam di dalam diri apabila menyedari keupayaan masa yang bergerak pantas oleh cahaya alam maya mencipta cabaran baru bagaimana mahu didorong bersikap kritis terhadap fakta-fakta logik yang memerlukan perenungan dengan hati dan sepenuh jiwa.

Bukan semata-mata mahu mengkritik dengan naluri negetif tetapi jenis rumah yang tidak bertanah yang bersifat mengotakkan ruang legar dan membataskan mundar mandir rutin aktiviti harian memberikan sedikit kelemasan di jiwa ini.

Pengaplikasian yang tercerna oleh kemudahan pengaksessan transimasi digital upaya mengurung minda dan pemikiran oleh penempatan di bawah sedar pengaruh televisyen, siber dan peralatan eletronik yang direncanakan turut menjadi tema berbudaya masa hadapan.

Kembali dirindui jenis rumah yang binaannya di atas tanah yang puputan bayunya menerobos memasuki setiap inci yang menempatkan jirim pada jisim benda hidup dan yang bernyawa.

Adakah saya keterlaluan sehingga tidak disenangi sehingga ungkapan ‘less talk’ sedikit mengganggu fikiran?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan