Sabtu, 29 Mei 2010

Gelap Rohani Atau Gelap Mata?

Minda memperolehi beberapa maksud setelah selesai membaca novel Matahari Di Kaki Langit Gilli.

Minda masih kukuh menerjah alam karya bernilai estetika kesenian sastera dan minda menaakul makna pilihan watak SABAM juga makna integriti yang diculaskan oleh teknologi.

Novel ini mendekatkan realiti hak-hak percetakan intelektual pada hak cipta dan minda menyinggung rasa karya siapakah menjadi hak semua?
Lanun millennium baru di definasikan oleh minda dengan aras kuasa?

Maksud sebenar ‘trend pasaran’ dan kehendak pembaca menjadikan pengulangan tema.
Bila tema sudah serupa tentulah semua kelihatan sama.

Apakah tidak perlu diwacanakan perintah agar diambil dari yang kaya hartanya untuk dikeluarkan zakat yang akan membersihkan, menyucikan mengembangkan harta mereka?
Bukan dengan memplagiat atau mencetak untuk disadur dengan saduran baru hingga lengkas terlucut terlupus realiti asli tulennya yang selari tetapi ternafi.

Membaca novel ini berjaya meletakkan fikiran secara kritis kerana puas menikmati kesan dari pengaruh yang berjaya mencetuskan perbezaan yang menjerumuskan kealpaan bahawa menerusi pengalaman sahaja kita telah dapat membina pendirian.

Selain dari itu SABAM juga intipatinya kepada fokus saya ialah Internet Service Provider yang wajar didepani secara adil bagi menjamin hak-hak penggunanya yang memberikan kepercayaan dan sokongan kepada pengeluar-pengeluar cakera perisian komputer.Minda juga mengimbas tentang Belgium yang beramanah(?)dalam menangani Satelit dan isu FTA juga Hak Intelek.

Kapal yang tenggelam bersama khazanah kepada saya ialah perlambangan kegiatan cetak rompak yang merugikan para pengkarya yang penulis kecil yang tidak sedar mereka dipermainkan oleh terlalu jujurnya mereka mempercayai interaksi yang ditawarkan oleh digital dari plan transimasi.

Penghayatan pada novel ini juga melekakan indera rasa mengenai penjajahan dahulu mengambil jejak penulisan sejarah warga peribumi sebagai daya yang memodeulkan sifat pencerahan kepada peradaban mereka.

Tiba-tiba sahaja mata melirik buku-buku tentang perlombongan awal emas di Nusantara yang terlebih dahulu mendahului kedatangan Inggeris.

Tiba-tiba sahaja saya katakan kepada seseorang memang benar cara kita memanafaatkan bacaan memang amat berbeza dan usah dikhuatiri apabila ianya berbeza.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan