Isnin, 17 Mei 2010

Ziarah Penghijrah 11

(sambungan Ziarah Penghijrah 10)

Allah menganugerahkan empat jenis kekayaan yang tidak wajar dimutlakkan secara peribadi oleh Tuan-Tanah di Teluk bersama para pengkomprominya.

Air dan minyak juga gas serta kemajuan nuklear merupakan kekayaan untuk diamanahkan pengedarannya kepada warga muslim sehingga tiada kemiskinan mewarnakan kehidupan kami.

Tidakkah benar bahawa muslimin dan dunianya masih sukar dibasmi kemiskinan kemunduran dan kerendahan pendapatannya?

Apakah akan diancam untuk diusir oleh Tuan Tanah Teluk oleh catatan-catatan ini?

Kini siapakah yang dimiskinkan jika bukan kami warga muslim yang dikancahi oleh sengketa dan pergeseran antara saudara?

Mahu sahaja diluahkan rasa kepada Cik Puan-Cik Puan bahawa jiran Cik Puan, Israel menjadikan sumber- sumber ini sebagai alasan untuk meminggirkan sifat kemanusiaan mereka terhadap saudara Cik Puan di Gazza (kepada saya Gazza mewakili Palestian)

Apa pula jawapan Cik Puan terhadap kegusaran negara tetangga Cik Puan itu terhadap kewajaran pengaksessan penggunaan nuklear sebagai antara sumber baru yang memberikan kekuatan kepada dunia muslim yang tidak pernah memulakan peperangan?

Bagaimana Cik Puan melihat Tuan-Tuan Cik Puan yang sedia mendiamkan diri terhadap pengsahihan dibenarkan penggunaan bahan radio- aktif ke atas saudara kami tatkala gelombang dari daya magnetik upaya membina dan meransang ‘impuls’ tatkala frekuensi dan pancaran satelit kini umpama saraf yang akan mengecut dan mengembangkan bukan sahaja minda malah nafsu?

Isunya cemar yang berlaku untuk memahami prinsip asas menyaring menyulen kadar sentuhan kualiti masih cirinya terhad diadaptasikan dari bimbingan agama.

Mengapakah begini aduhai Cik-Puan tatkala moyang Cik Puan Hathib Abi Balta’ah mengujarkan berterus terang kepada Raja etnik Qibti di Iskandariah dengan tegas dan berani :

“Sebelum tuanku menjadi Raja ada seorang Raja yang mengakui dirinya sebagai tuhan tetapi Allah menidakkannya dengan membelah lautan sebagai kuburannya. Kami mengundang tuan memahami Islam yang dijamin tetap terpelihara dan dilindungi oleh Allah yang memilihnya menjadi agama yang sah di sisinya.
Rasul kami telah ditentang oleh kaum Quraisy dan Yahudi manakala kaum Nasrani hanya bersikap tamak.”

Apakah keberanian yang jujur begini hanya dilihat sebagai jihad sahaja dan kekuatan yang bagaimana hebatnya yang dibenarkan ditunjukkan kepada rakyat di negara yang lemah tatkala di negara yang kuat fakta sebegini adalah diterima kenal sebagai berjenama ilmiah?

Jiwa ini sering disengajakan dilumpuhkan oleh Cik Puan-Cik Puan yang memiliki hasrat tersendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan