Selasa, 11 Mei 2010

Inikah Makna Dengki Iri Sanubari?

...Budaya pada pakaian dan tarian sahajakah istilahnya mahu difahami tatkala mahu menghadami budaya sedangkan akidah yang membentuk kesatuan upaya membuka permuafakatan di antara jiwa di dunia ini?

Lantas apakah hanya di tangan pihak tertentu sahaja dipikulkan kebertanggungjawabannya?

Kemiskinankah menjadikan salur bicara ummah menjadi lemah tatkala semakin bercambah industri baru pada bidang penyiaran dan penerbitan seperti tidak bersungguh hati diberdayakan oleh muslimin atau peluang dan kesempatan yang tidak diberikan lantaran didudukkan secara terpaksa sedang yang diperlukan ialah berdiri untuk menjadi tinggi?

Warna-warna yang membatalkan hak pilihan berpakaian umpamanya merupakan ciri kemunduran yang berjaya diterjemahkan oleh mellinium ini.

Apakah tidak ada pesan nasihat Thomas Edward Lawrence dan Lady Anne Blunt yang terselit di akal cicit-piutnya agar tidak melupakan bahawa mereka juga pernah berkelubung memilih pakaian ala hijab ketika menggunakan sepenuh kuasa kemahiran psikik untuk melumpuhkan kejahilan pribumi agar tertawan dengan kehadiran mereka?

Agaknya arah laluan aliran makanan-makanan manusia tidak menyinggahi keseluruhan belahan otaknya lantaran tidak memiliki ciri protoplasma yang terdapat pada haiwan dan tumbuhan. Mungkinkah kerana ini mereka lebih senang bersifat dengan separa mesin menjadi manusia-manusia robot yang mudah dikawal aturkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan