Selasa, 11 Mei 2010

Kita Kekurangan Buku Melayu Bukan Individu Yang Boleh Berbahasa Inggeris

...“Menjajah juga dengan budaya menerusi saluran dan rangkaian Yayasan dan Organisasi yang menghimpunkan kekayaan yang kemudian mahu diagihkan pecahan keuntungan memasuki akaun peribadi. Seperti wujud pemusatan dana keewangan yang pergerakan pengedarannya ditentukan semasa musim pilihan raya di seluruh dunia.”

“Apakah kerana itu isu nilai mata wang menjadi masaalah yang dikemelutkan sehingga tidak kelihatan hasrat mahu menghentikan krisis keyakinan ini Kak Long?”

“Betul Kak Long, seperti mahu terus dipelihara pihak yang menjadikan tukaran mata wang sebagai pendapatan. Ini tidak adil kepada pihak yang mempunyai kepelbagaian punca pendapatan Kak Long!”

Kakak kelihatan termenung. Dia memerhatikan adik-adiknya yang semakin keletah berwawacara.

“Kak Long tidak suka Uda mengumpat perkara yang samar-samar.”

“Uda berpendirian bahawa tidak adil jika kenaikan harga barang oleh kenaikan harga minyak hanya berniat mahu memulihkan hubungan diplomasi antara penjajah dengan anak negerinya.”

“Mengapa waktu berpilihan-raya perlu dileburkan jutaan wang?”

“Uda, hanya orang berusia 21 tahun sahajalah layak berbicara tentang undi.”

“Iyalah tu. Gerhana generasi kerana memiliki kekayaan tanpa hak.”

“Maknannya generasi itu bukanlah gergasi?”

“Manusia-manusia kecil yang diberikan sifat menjadi gergasi. Apabila wujud tekanan gergasi itu menjadi rasaksa yang longgokan dan himpunan tinggalan kekecewaan mereka bertukar menjadi ledakan.”

“Betullah, sejak dari tamat perang dunia masih dicanangkan kita perlu pintar di dalam bahasa english, sudah berpuluh tahun dan kini masih tidak selesai, malas mahu Atam fikirkan. Seperti bahasa English itu makin merundum dengan mendatangnya dekad-dekad baru.”

“Jika tidak mengumpat sakitkah?”

“Kak Long tahukah bahawa kita kekurangan buku-buku di dalam bahasa melayu bagi rujukan untuk ditingkatkan keilmiahan dan kaedah berpengetahuan pelajar? Ini isu sebenar bukan semata-mata wajar dijuruskan pemfokusan pada berbicara di dalam bahasa inggeris.”

“Sebut kuat-kuat Uda. Kita kekurangan buku-buku di dalam bahasa melayu. Kita kekurangan buku-buku di dalam bahasa melayu. Kita kekurangan buku-buku di dalam bahasa melayu.

“Inilah antara tujuan mengapa diundang penghijrahan dalam sudut pembekalan tenaga kerja secara besar-besaran bagi dijadikan alasan bahasa ini perlu diutamakan. Mereka tewas sejak mula lagi...”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan