Rabu, 26 Mei 2010

Faham?

Memahami realiti menjadikan minda saya melayang-layang bagaikan lelayang terputus talinya.

Dua sisi fenomena berdasarkan fakta.

Ramai yang bukan berketurunan Arab Gazza tetapi tersangat ingin menjadi sebahagian dari rakyat Palestien.

Kemudian terlihat negara Cina yang mahu berjaya di Barat khususnya Amerika dan Eropah tetapi bukan dengan menjadi sebagai Amerika mahu pun Eropah.

Lantas minda menyelak dengan ramahnya persamaan dailek dan langgam bahasa Cina yang upaya ditemui sekitar Laut Jepun membawa ke Laut Kuning hingga ke persisiran Teluk Benggala butir pertuturan masih pekat dengan dailek yang serupa.

Kemudian disemak paparan pada tarikh 24.10.2006 yang kelihatannya relevan dengan kemusykilan minda.

Kepada seseorang saya tanyakan benarkah irama rock merupakan pernyataan permendaman perasaan dan naluri yang mempertikaikan penyonsangan fakta dengan memperlihatkan aksi oleh golongan terpelajar?

Adakah kreatif irama ini terletak pada tema, isu atau muziknya sehingga bukan semua usia upaya menikmatinya?

Secara global perlu saudari mengetahui bahawa dari sudut agama akidah, iktikad adalah sesuatu yang menjadi keutamaan untuk dipelihara jiwa agar kekuatan rohani upaya membentuk penghayatan tuntutan menjauhi syirik apabila ketidak fahaman ini dizahirkan lantaran perbezaan budaya adakah kerana integrasi antara komuniti tidak sepenuhnya memberi kesan ke atas seluruh sistem kehidupan dan aktiviti kita?

Seperti saudari-saudari yang lainnya dia terus membisu.

Bagaimanakah peredaran masa mampu mengkreatif-aktifkan sistem komunikasi apabila tidak semua lokasi dan wilayah upaya memanafaatkannya?

Relevan pula dengan catatan pada tarikh 22/11/07 apakah isu pelaburan harta menjadi persoalan mereka?

Pelaburan harta adakah dengan wujudnya bandar-bandar tapak komersial dengan susunan aliran pengangkutan yang memudahkan hubungan tetapi tanpa dijamin kesejahteraan sosial berupayakah dipelihara hak-hak minoriti untuk mengekalkan akar budaya kerana tatkala menzahirkan kewujudan penyakit masyarakat yang bukan sepenuhnya berpunca dari masalah perubatan dan perawatan, terlihat bahawa dasar-dasar yang tidak dipandu dengan nilaian agama menjadikan pemudaran dan pelunturan juga penghakisan budaya untuk diwibawakan kejatian peribadi membina mentaliti sikap teguh berprinsip moral berdikari wewenangnya upaya dipinggirkan oleh hak-hak hegemoni yang lebih memiliki entiti kuasa politik dan ekonomi.

Bolehkah saudari menerima ujar bahawa tradisi pakaian tradisonal, adat resam, peralatan musik dan seumpamanya merupakan lambang yang dimiliki bukan imej yang membina kualiti?

Diam dan bisunya memang menghampakan.


Dicermati catatan pada tarikh 23/11/07 :

Realiti bahawa semakin ramai remaja tidak lagi mendengar radio dan menonton televisyen(kecuali usia kurang 12 tahun) dan di antara mereka semakin sedia untuk menjadi bijak memilih laman-laman web kerana menyakini dengan berpendirian bahawa pemantauan tetap berlaku walau di mana bumi dipijak atau langit dijunjung kerana darjah keuniversalan miliki petak-petak yang memecahkan kesatuan untuk berpadu.

Tahukah saudari seringkali diri ini berasa kecewa dan hampa?

Kecewa kerana integriti amanah jujur masih bukan sikap yang membangunkan kemandirian untuk bebas berdikari.

Keselamatan sosial di tengah masyarakat tidak benar-benar terpelihara oleh berpilih-pilihnya fokus dan keutamaan yang diberikan.

Woldwide web bukan sepenuhnya upaya dimanafaatkan oleh marhaen yang mundur miskin dan menganggur.

Namun tidak pula bermakna mereka perlu didodoikan oleh hiburan yang menjadikan jiwa sahaja dirawat tanpa fizikal mereka berpeluang berusaha.

P/S :
Saya tidak lagi berupaya mendengar irama rock.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan