Rabu, 28 April 2010

Ziarah Penghijrah 3

(sambungan Ziarah Penghijrah 2)

Syariat dan syariah sebagai perundangan dan sistem tidak upaya ditolak kerana jabat salam Nabi Isa (as) pastinya berasaskan sistem yang adil saksama berimbang tanpa cemar-cemar yang kini terpalit melekat kukuh pada kebanyakan entiti diri kepimpinan berperibadi.

Tertanya-tanya di manakah mahu kita meletakkan diri kita?

Adakah kini keimanan yang perlu menjadi survivor?

Saat ini amat sekali mahu diujarkan kepada dia yang ‘bertugas’ di angkasa agar memahami mengapa tidak wajar membariskan mimpi-mimpi dan imaginasi untuk meningkatkan kelas dan status diri di dalam sosial ini.

Panorama dari sudut berbeza oleh imej bangunan tertinggi di dunia ditanya-tanya oleh peniaga kecil di Souk yang menjual arca replikanya yang begitu teruja mungkin oleh pandangan tidak lebih dari aras laut bacaan pandangannya.Dengan menjual begitu banyak replika mereka kelihatan bagaikan duta pelancong yang tidak berjawatan.

Senyuman penuh bermakna saling berbalas.

Keindahan warna alam dari neon berwarna warni di Doha terasa dibias dari sini yang dipancar sesalur litarnya entah bersiri entahkan selari.

Negara kaya sumber berjimat tenaga?

Senyum minda mengingat debat di televisyen satu ketika kiranya menyangkut kitar peruntukan besar yang mengambil tempuh hampir tujuh tahun untuk disempurnakan.
Baru jelas isu yang didebatkan itu.

Kesimpulannya adakah fungsi rakyat berakhir selepas kerajaan ditubuhkan tatkala mereka tidak digalakkan berbicara dengan lebih mendalam dalam suasana diskusi yang sudah tentu bukan bernada gossip untuk membina intelek?

Dengan kadar kurang dari 20% jumlah warga emarati proses kecanggihan Kota muslim seperti melimpah ruah kepada struktur pembinaan reka bentuk Kota yang moden dan cantik dengan kemudahan aliran sistem pengangkutan ringan di dalam bandar.

Bagaimanakah jika penduduk yang lebih ramai kadar bilangannya kurang sumber tenaganya apakah masih sepenuhnya ditentukan oleh bentuk muka bumi dan jenis keperluan yang dituntut oleh penduduk yang memerlukannya dan sepenuhnya ditentukan oleh keperluan pemodal?

Apabila penduduk kecil bilangannya pasti kegunaan sumber tenaga, sumber asas kemudahan pasarananya sesuai dengan keperluannya.

Adakah kerana itu maka ditawarkan kelumayan ganjaran buat diraih nama tatkala kita melihat keuntungan yang lebih besar apabila dipasaranakan petempatan pelarian dengan asas kehidupan?

Kesan menyempadankan penggunaan sumber tenaga sifat wibawa yang wajar menjadi ciri Kota-Kota Muslimin sebelum ia menjadi Kota-Kota Mukminin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan