Jumaat, 12 Februari 2010

"Bangsat"

Minda yang berkata-kata tidak ia bersuara lalu tatkala membaca usah berkhilaf duga.

‘Bangsat’ itu adakah memberi makna?

Penunjuk kamus mengata ia sejenis dengan kutu yang busuk bila terhidu.

Kamus juga mengujar ia adalah orang yang jahat kerana suka menipu.

Tanda makna di kamus juga mendakwa ia orang yang tidak berdarjat merantau musafir yang hidupnya mengembara tanpa tuju yang tentu.

Minda ku menista ia menjijikkan pabila terlekat pada profesional syarikat korporat menjadi ‘bangsat’ jesteru minda yang terupaya dinggeriskan sehingga diperhambakan oleh penyiaran di syarikat-syarikat yang menjadi ‘rakan kongsi’ untuk nekad mahu berpasca kapitaliskan kudrat makramat buat disangga keruntuhan peradaban etika dek khianat.

Dan ‘bangsat-bangsat’ itu mewakili setiap etnik di dunia ini yang diwajahkan dengan kesempurnaan idea pemusnahan pemikiran yang telah dikuasai oleh penawaran wang sehingga tidak upaya mengumpul semula kebengkarapan yang kini mulai menjangkiti dunia.

Siapakah penebus maruah kemuflisan ini di antara warga-warga dunia yang berbangsa?

Siapakah di antara bangsa-bangsa ini upaya mengubah dasar-dasar hipokrasi yang mendiskriminasi tatkala terus dinafi teladan muslimin yang akan mengubah dunia tanpa peperangan atau misi keamanan yang berbala sordadukan tentera?

Bagaimanakah kepelbagaian irama cinta menebus ketandusan erti terbetik khabar bahawa genetik kemanusiaan disengajakan berreka bentukkan galakan bebas hubungan buat generasi muslim menerusi interaksi hiburan?

“Bangsatkah” wujud terasa tatkala keliru terharu bilamana celaru pada nasab dek tidak ketahuan sah wali watak-watak utama?

Sedang menjejak ‘bangsat’ di dalam diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan