Rabu, 10 Februari 2010

Minda Kita Milik Orang?

Terkejut melihat paparan sejarah yang ditinggalkan oleh pelayar terakhir lap top kami yakni anak bongsu kami yang berusia 10 tahun.

Suapan kata ‘sex’ dan gambaran ‘Family Guy’ sindiran barat ke atas ketoleransian kreatif minda beridea menerusi siri kartun selain paparan video separuh lucah menjadi alasan mengapa penggantian kepada siri-siri yang lebih beretika diperlukan menjadi tawaran kepada media Timur/media Asia/media muslim untuk diketengahkan.

Alasan:
Bagaimanakah kesan pengaksessan seumpama ini menatijahkan kecacatan anak-anak untuk berperibadi?

Bagaimana pula pengaruh mimikan komedi diransang untuk menjadi interaksi apabila ia tidak menserasikan komunikasi?

Bagaimanakah keterlaluan pendedahan unsur-unsur ghairah tidak akan menularkan pembinaan sikap negetif yang menimbulkan masalah kepada aktiviti dan kegiatan peribadi seseorang di usia remaja dan dewasanya yang menimbulkan ketagihan?

Jenayah siber dan kesan pendidikan jiwa ke atasnya menjadi tanggung-jawab masyarakat perkampungan siber yang melantunkan penyebaran komunikasi menerusi jari mengetikakan nilai moral.

Siapakah pengkarya yang melahirkan idea mengiklankan iklan-iklan syahwat di rangkaian hubungan yang mempertalikan sifat profesional setelah gagal melindungi pelayar-pelayarnya dari dieksploitasikan bakat dan minat mereka di dalam pengkaryaan?

Apakah mereka bukan antara penyumbang untuk membina peradaban yang lebih berwibawa?

Memindahkan ghairah bernafsu kepada watak-watak kartun setelah bualan ‘fuck ass hole shit mother fucker bitch’ kekal menjadi basahan lidah remaja-remaja masa kini, pinjaman secara tradisi generasi terdahulu masyarakat Holly/Bolly Wood sesuatu yang wajar mendapat penilaian semula kepada kewarasan minda dalam menangani kesan pembudayaan yang bagaimanakah mahu dibekalkan oleh tamadun berpengetahuan melalui pendidikan menerusi radas-radas yang menjadi alat memantulkan kemodenan zaman?

Apakah senikata seni bicara malah aksi lucah masih mahu berperanan mengubah dunia?

Catatan 26-02-2009 ini menyegarkan semula minda yang 'dibangsatkan' oleh interaksi khianat semalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan