Isnin, 8 Februari 2010

Simpati Rasa

Semalam kami ke acara pameran mempromosi makanan sajian hotel dan restoren terkenal di sini sempena pelancaran bulan budaya arab yang turut menjadi budaya negara-negara di Teluk.

Lantaran memilih hujung tahun sebagai percutian tahunan di tanah air beberapa acara utama yang dilansungkan di sini tidak berjaya kami ikuti di antaranya ialah upacara rasmi pembukaan Muzium Seni Islam yang menjadi tarikan baru memercukan Doha sebagai persinggahan yang wajar diberikan perhatian dan siri pelancaran minggu filem yang merasmikan usaha secara bersama karyawan seni ke arah mewujudkan keamanan di Teluk bagi mengorentasikan pengakhiran dijadikan wilayah Teluk sebagai medan peperangan baru di mellinium ini (tambahan pandangan peribadi).Sebelum itu kami juga tidak menyertai acara rasmi penajaan Doha sebagai tuan rumah bagi acara Sukan Asia 2006 yang dianggap permulaan penerimaan negara-negara kecil sebagai penaja acara sukan antarabangsa.

Acara promosian makanan sajian hotel dan restoren ini sungguh mengujakan kami apabila harga tawaran makanan hotel taraf lima bintang ditawarkan dengan harga tidak melebihi 15 riyal sepinggan.Risotto dengan harga 15 riyal? Terbayang wajah-wajah yang kelaparan oleh catuan makanan yang disumbangkan atas nama kebajikan menjadi girang andai makanan-makanan ini dijadikan hidangan buat mereka.

Bagaimana pula nilai makanan yang ditawarkan dengan harga petrol?
Pastinya kualitinya bertaraf lebih lima bintang.Sejuk alunan bayu utara oleh dingin salji memendamkan lahar hangat yang disimpul erat di dalam hati

Menikmati kelazatan sajian risotto dan ‘noodle’ yang lazat melupakan kami tentang kesejukan yang mencengkam kulit oleh ruang medan seleranya yang diletakkan secara terbuka.Makanan panas segera menjadi sejuk. Acara yang julung kali diadakan ini wajar dipilih pada masa yang berada di luar lingkaran musim-musim dingin.

Lantaran itu irama merdu yang dipersembahkan tidak upaya dinikmati oleh dingin yang memesrai ke seluruh tulang temulang kami.

Satu sikap warga di sini yang disukai ialah tidak mudah mengambil peduli apakah acara-acara mereka mendapat tempat atau perhatian masyarakat setempat kerana lazimnya penganjur mengetahui matlamat dan sasaran untuk diabaikan ramai atau tidak kunjungan ke acara yang dilansungkan.

Mereka sedia ada memiliki sokongan yang diperlukan kerana mesej penyampaian penerangan maklumat dalam bentuk pengiklanan menjadi isu utama apakah dimanafaatkan ruang yang diaplikasikan semaksimumnya atau dibiarkan ia terbazir tanpa upaya dibina kesempatan yang wajar dikreatifkan sifat alamiahnya.

Satu ketika pertunjukkan bunga api yang cantik sebaran lakaran bebunganya yang dicorak oleh belerang di udara tiada penonton yang menyaksikannya. Ujian duga sebaran yang diinformasikan kelihatannya tidak berjaya lantaran kumpulan sasar penggunanya masih di bawah reaksi separa sedar.

Wacana projek-projek kajian masih ditender dengan percuma namun melumanyankan prosesnya.Kembali minda ditekan tanpa wujud simpati rasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan