Sabtu, 27 Februari 2010

Pakar Mata Telinga Dan Tekak?

"Sering ingin ku tanyakan bagaimanakah pembloggeran yang diaktifkan oleh kreatif minda beridea tidak dianggap sebagai business tetapi ditawarkan sebagai rangkaian percuma hanya bermatlamatkan interaktif membina hubungan?"

"Doktor mu tidak memberikan pilihan?"

"Ahhhhh! sekadar kesibukan sebagai perawat yang ditimbun oleh jadual tugas mengikut giliran yang disaratkan oleh panggilan ‘on call’,dia mengecualikan diri untuk berpakaian mudah dan ringkas sahaja, nasihatnya bukan kesemuanya perlu diberikan perhatian.Lebih dari itu pernah ditemui sehingga wujud pertanyaan apakah keperluannya seorang doktor muda bermini skirt di atas paras peha berada di sebuah hospital kerajaan."

"Benar? Di mana dikau temui?"

"Benar. Di salah sebuah hospital komsis milik institusi pendidikan tinggi di Jalan menuju selatan."

"Dikau tidak menipu?"

"Mata mungkin boleh dipejam jiwa bergelora siapa yang tahu."

"Mengapa tersenyum?"

"Ada kalanya pengiring pesakit ke hospital lebih bervirus jiwanya."

"Mengapa tertawa?"

"Mahu terus bersabar dengan senyuman."

"Katakanlah mengapa tertawa sendirian?"

"Ada kalanya panggilan telefon juga menjadikan ketara jiwa siapa yang lebih parah berbakteria."

"Daku tidak melihat perkaitannya."

"Pernah seseorang yang begitu penting di dalam hidup ku melarang untuk ku menghubunginya di talian di tempat kerjanya beralasan mahu membuktikan kebolehan anak bangsanya." Aduhai perut ku tiba-tiba berasa mual.

"Teruskan."

"Dan kini saranan agar digunakan kata kunci buat dihalang penghayatan tujuan perkongsian menjadikan minda bertali arus oleh agihan pengedaran isyarat dan salah komunikasi."

"Siapa sebenarnya di antara kelian yang berkhilaf faham dengan komunikasi?"

"Jika talian bimbit talian siberku tidak bersyarat diizinkan untuk sesiapa jua pun menggunakannya, melihat, membuka menyemak nama dan angka yang ku simpan, panggilan masuk dan keluar kiriman pesanan, sukarkah mahu dilihat siapa yang lebih telus?"

"Tidakkah Raqib dan Atiq membuat catatannya sendiri?Mengapa wajar dilukakan perasaan sendiri? Biarlah kesemua kebaikan dan kelemahan itu dirinya sendiri yang memeliharanya. Allah tidak pernah terabai untuk Melihat."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan