Ahad, 6 Jun 2010

Boleh Bertanya?

Benarkah semua perlu digabungkan?

Maksudnya?

Kepimpinan untuk alam tidak memihak kepentingan kerana menghormati kewujudan entiti mana-mana komuniti namun apabila konsep menyatukan itu semakin terlihat pengasingannya ia umpama angan-angan yang tidak tercapai.

Embargokah maksudmu?

Pelarian wajar tidak menjadi unsur kegiatan berekonomi untuk sisi membangunkan pembinaan bila pasarana kesihatan mereka dijadikan faktor mempiawaikan pemonopolian korporat.

Apakah maksudmu bahawa aliran modal secara bebas implikasinya tidak memberi impak terhadap urusniaga dan dasar keewangan sesebuah negara?

Kami juga mahu melihat persamaan di dalam perhubungan tanpa sistem kelas yang merendahkan taraf antara insan taraf di antara negara.

Defensif tidak wajar lagi dilihat sebagai sebahagian dari sikap merasa dipaksa.

Sikap menjadikan kita istimewa mewujudkan persaingan di antara pemenang dan yang tertewas mewujudkan masalah yang dibebankan ke atas masyarakat umumnya dan wajarkah ia dikomedikan demi medan 'entertainment' di talian penyiaran Tuan?

Adakah pembayaran hutang menjadi tanggungan rakyat apabila ‘tranparency’ keterbukaan kerajaan lebih ke arah melindungi korporat misal membenarkan negara Palestien didirikan dengan tembok pemisahan baru dalam mengembangkan makna reformasi tanpa melihat keterlaluan Israel diutamakan yang menjadi inti kepada makna reformasi itu sendiri kerana pemikiran masyarakat telah dibentuk selama ini oleh media yang didominasi?

Dasar luar negara utama telah melahirkan penentangan malah United Nation yang dirangka selama ini tidak kesemua upaya diterima konsepnya ke arah mempiagamkan perundangan yang dibentuk untuk menjamin keselamatan.

Mengapa berterusan didakwa kegagalan di dalam pelobian kepimpinan mellinium ini?

Lantaran sikap mahu menjadikan tuan-puan istimewa telah mewujudkan persaingan di antara pemenang dan yang tewas dan ia mewujudkan masalah!

Apakah tanggapan terhadap dasar luar negara yang melahirkan penentangan itu sememangnya benar?

Atau sediakah diberikan jawapan jika Mr. Peter Ackerman and Mr. George Soros tunggak yang mencengkam Barat siapakah tonggak yang bersifat demikian di Asia/UK/Eropah malah di Teluk?

Adakah sistem penyelidikan ekonomi masih perlu bergantung kepada nisbah 20:80 yang mendominasi keseluruhan kekayaan dunia?

Ini isu siapa?

Amerikakah walau pun negara itu tidak melahirkan Hitler – boleh diterima?

Alasan?

Pengkalan tentera negara ini yang paling banyak di serata dunia.

Scandavanian tidak banyak ada pengkalan tentera lalu di manakah rezab kekayaan mereka sehingga dibebani oleh hutang?

Boleh diberitahu kepada kami?

Seperkara lagi saudari tahu di mana ada sistem pajakan yang adil dilaksanakan di dunia ini?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan