Jumaat, 7 Ogos 2009

Bosan

"Cikgu, mencacatkan binatang itu hadiah peradaban kemajuan pengetahuankah?"

"Mengapa bertanya begitu?"

"Hanya orang dungu sahaja sedia mencacatkan haiwan kerana mereka tidak berpengetahuan tetapi apabila ia sedia dilakukan oleh ketinggian kemahiran ia mungkin sesuatu yang disengajakan.Memahami tafsiran ayat 119 dari Surah An-Nisa terfikirkan sesuatu pada maksud cadangan membelah telinga haiwan ternakan."

"Kamu maksudkan itu sebagai cara mencacatkan haiwan?"

"Syaithan membisikan angan-angan untuk menyesatkan manusia yang menurut kefahaman bahasa hari ini mencetuskan idea agar dibelah telinga-telinga binatang ternak."

"Maksud kamu?"

"Saya tidak maksudkan apa-apa melainkan perbuatan itu akan menimpakan semula kerugian kepada ummat itu sendiri.Seperti penegasan untuk dilaknat perbuatan mengolahkan lemak-lemak bangkai dengan bahan lain di dalam makanan."

"Kamu terlalu menerawangkan fikiran. Beri sempadan untuk fikiran kamu itu."

"Adakah memikirkan kaedah pengklonan mutasi DNA yang menukaran baka sehingga mengakibatkan gen sel menjadi tidak sempurna apabila antigen keseimbangan protein tidak upaya mengimunisasikan kedayatahanan tubuh, merupakan kesalahan Cikgu?"

"Rasanya tidaklah sampai perlu diISAkan."

"Cikgu buat lawaklah."

"Saya bukan makhluk amfibia haiwan dua alam. Kita manusia mesti ada satu pendirian.
Tafsiran itu di dalam bahasa apa?"

"Alquran di dalam bahasa arab tetapi tafsirnya di dalam bahasa melayu. Apabila memahami apa yang dibaca ia memudahkan proses berfikir."

"Kamu tidak menggunakan buku teks?"

"Tidak memadai hanya menggunakan buku teks kerana tidak padat dengan isi menganalisa kerana ia lebih kepada pernyataan yang memudahkan untuk dihafal. Olahan kandungan yang diawetkan bercampur bangkai adakah merupakan najis yang upaya meminimakan kemampuan imunisasi tubuh kita?"

"Mereka yang ingin mengekalkan kecantikan tidak mengambil endah mengenai campuran dan olahan yang kamu sebutkan ini. Ini menjadikan roh mukmin itu suci bersih juga mewangi sehingga sering menjadi keutamaan untuk didampingi oleh makhluk-makhluk di alam ghaib bagi dicemarkan."

"Sesekali terasa trauma dengan stuasi begini."

"Kelas, menyentuh trauma cuba bandingkan wajah-wajah yang berlatarkan trajedi dengan wajah-wajah yang berkongsikan ceria tenang dan bahagia."

"Yang sarat dengan cinta kelihatan perkasa Cikgu."

"Yang kaya seperti panjang usia dan hidup lama."

"Mereka juga kelihatan berbudi santun dan lemah lembut ketrampilannya."

"Mungkin mereka tidak pernah menitiskan airmata kerana sentiasa ceria."

"Mereka bukan kumpulan yang berkeluh kesah dan tidak banyak mengkritik Cikgu."

"Namun ada juga wajah yang menyurat rahsia yang terpendam tidak mudah difahami oleh orang lain,Cikgu."

"Alasan kamu?"

"Trauma akibat penderaan jiwa dan hubungan pskitrit yang diperolehi dari undang-undang adakah upaya di kriteriakan sebagai bentuk jenayah di zaman ini,Cikgu?"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan