Rabu, 12 Ogos 2009

Rasanubari

Keletihan disandarkan pada ribaan bangku kayu.

Dari jauh kelihatan dua wanita kecil berseiringan berjalan bergandingan.

Wanita-wanita penjual kerepek.

Tanaman yang menjadi imej peribadi keturunan ku yang sering pula satu saat ketika dulu menjadi sumber berpendapatan masyarakat di pinggiran bandar yang bukan meminggir diri tetapi dipinggirkan oleh sifat kaya adalah milik peribadi yang kekal buat eliet kroni.

Siapalah yang mahu menjadikan ubi kayu dan keledek manis seperti mana ubi kentang 'french fries'?

Masyarakat dengan perlaluan zaman yang kian melewati kepastian masa masih tidak upaya menjadikan tanaman biasa menjadi penghasilan unik yang luar biasa.

Terimbas senyuman wajah yang menawan secara tiba-tiba tatkala terlintas bagaimana jagung upaya dijadikan tanaman luar biasa sehingga mewujudkan permasalahan baru oleh pengendalian sistem yang lama.

"Kaca bursa mu menipu."

"Kamu dungu tidak tahu menghitung lebih baik diam dari berkata-kata yang sia-sia."

"Penghasilan tanaman, indeks komoditinya bagaimana sering rendah sedangkan ia antara permintaan yang sentiasa tinggi?"

"Diam itu baik buat mu."

"Bagaimana kamu mahu saya diam tatkala ia lebih menterjemahkan wujud permasalahan?"

Lamunan terhenti.

Wajah-wajah wanita bertubuh kecil itu ditatap.

"Kerepek dari mana ini?"

"Tanaman kecil-kecilan dari ------,"jawapan merendahkan rasa di minda.

Pengusaha kecil-kecilan dari keturunan ku sering merendahkan diri. Adakah ini asuhan oleh sopan berbahasa yang dilentur oleh budi kerana jasa?"

"Usah ditanyakan apakah yang diberikan oleh negara mu tetapi tanyalah apakah yang telah kamu sumbangkan buat negara mu!"tiba-tiba hangat minda menjadi bendalir yang mencair memenuhi seluruh jiwa ku.

Andai ada telinga yang berindera rasa ingin ku curah segara bicara.

"Bagaimana bursa mu menyukat pertambahan pengangguran dengan keperluan kemasukan pekerja dari warga asing yang semakin meningkat? Siapa yang dikau lucutkan haknya untuk mendapatkan pekerjaan? Siapa, menjawablah jika benar saya ini dungu dan dikau yang pintar,"keangkuhan minda ku semakin menyesakkan qalbu.

Dia yang berproaktif dengan saranan pelbagaian pembaikpulihan di atas helaian kertas mengetapkan bibir. Entah segi sistem teori yang mana telah mengkontangkan kehijauan redup ideanya yang selama ini nyaring menyekatsekat cemar-cemar adunan dari geledak alam terkitar persekitarannya.

"Diam. Kata ku lebih baik usah bicara yang sia-sia."

"Penyusutan tanah semakin ketara tatkala pengurusan semakin kukuh mengsengketakan agenda, kota mu telah terbeban dengan sesak padat diiring hasad saat hutan batu menjadi tanaman subur di sepanjang tanah yang gilir pemilikannya..."

"Berilah kami pandangan setelah menikmati kerepek ini,"lembut manis bicara menjadikan sayu menerpa di hati.

"Bagaimana ya ,sajian makanan segera kerepek kita sebagai menu pembuka selera di restoren-restoren 'francais' terkemuka di tanah air kita?"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan